Recensies: Sneeuwengelen - Suzanne Vermeer

Titel: Sneeuwengelen
Auteur: Suzanne Vermeer
Recensie: Marjon, Clasien, Xandra Sc.
ISBN: 9789400506374
320 pagina's | AW Bruna Uitgevers | november 2015

Suzanne Vermeer:
Suzanne Vermeer is het pseudoniem van de in juni 2011 overleden auteur Paul Goeken. In 2002 debuteerde hij met zijn eerste thriller onder zijn eigen naam. Na vier titels ontstond het idee om daarnaast andere boeken onder pseudoniem uit te brengen. All-inclusive (2006) was het eerste boek op naam van Suzanne Vermeer en werd meteen een bestseller. Ook voor de volgende boeken waren de reisbranche en het toerisme het uitgangspunt en inmiddels is dat het unieke handelsmerk geworden voor deze ijzersterke vakantiethrillers. Alle titels ( All inclusiveDe vluchtZomertijdCruiseAprès-skiDe suiteZwarte pisteBella ItaliaNoorderlichtBon Bini BeachHet chaletRoute du soleilWinterbeg en Goudkust) zijn in de bestsellerlijst verschenen. Cruise werd in 2010 genomineerd voor de NS Publieksprijs, Noorderlicht in 2012.

Ze waren met z’n zessen en kenden elkaar uit het Leidse studentenleven. Een hechte club meiden die lief en leed met elkaar deelden, en die elk jaar samen op wintersportvakantie gingen. ‘De sneeuwengelen’ noemden ze zichzelf. Succesvol in hun werk, niet altijd even succesvol in de liefde, en de wereld leek aan hun voeten te liggen. Totdat een van hen kwam te overlijden...

De dood van Daphne komt keihard aan in de groep, maar tegelijkertijd maakt het de band tussen de vrouwen nog sterker. Ze sluiten een pact en beloven elkaar dat ze altijd voor elkaar zullen zorgen, zoals ze ook voor hun vriendin hadden gezorgd toen zij ziek werd. Dan slaat het noodlot toe. Een ongeluk, niemand weet precies hoe het heeft kunnen gebeuren. Maar bepaalde zaken kloppen niet. Was er misschien opzet in het spel? Maar waarom? En wie zou er dan achter zitten? Langzaam maar zeker komen er barstjes in wat de perfecte vriendinnengroep leek te zijn.

Wat een verrassend goed boek. Ik dacht even iets luchtigs tussendoor te lezen, maar het is gewoon een goede en sterke thriller. De beklemmende spanning is bijna vanaf het begin af aan voelbaar en de vriendinnen zijn heel goed neergezet. Na het overlijden van twee van de zes vriendinnen (deze twee waren allebei ziek) komen de overige vier in situaties die vragen om geheimhouding. Ze hebben voor het eerst geheimen tegenover elkaar en dat zet de vriendschap onder de druk. Als een van deze vier ook overlijdt, wordt de druk opgevoerd. Vanaf dat moment neemt de vaart van het verhaal nog meer toe en het boek was niet meer weg te leggen. Wat is er nu echt gebeurd? Wie manipuleert de vriendschap? Een van de vriendinnen of toch iemand van daarbuiten? Wie is Roy of Dave of Martin? Heerlijk boek. Ik heb genoten.

Leuk om weer eens een  boek van Suzanne Vermeer te lezen. Het is een goed bedacht verhaal. Je blijft nieuwsgierig waar dit verhaal naar toe gaat. Vandaar dat je dit boek niet makkelijk weg kunt leggen. De dader zat niet goed verstopt, maar dat maakt niet uit. Het is altijd fijn om te lezen dat je vermoedens juist waren. Wat ik fijn vind aan dit boek is dat het gewoon realistisch is. Er gebeuren dingen die je nu in het dagelijkse leven mee kunt maken.

Niet een nagelbijtend spannend boek, maar boeiend genoeg. De titel is te verklaren: het verhaal vertelt over zes vriendinnen die zichzelf “De sneeuwengelen” noemen.

Xandra Sc:
Een mooie toepasselijke kaft, aantrekkelijk om te zien. De zin die op de kaft staat; "Ze waren met zijn zessen, een hechte club meiden die lief en leed met elkaar deelden. Totdat een van hen kwam te overlijden", sprak me gelijk aan en schetst de toon van het boek, roman en thriller in 1. Dus een spannende romantische thriller voor vrouwen verwachtte ik en kreeg ik. Er gebeurt van alles in het leven van de 5 vrouwen, waar je in het boek mee meeleeft. Het zal je in het echte leven maar allemaal overkomen. Het boek leest lekker weg en hield me in mijn greep. Ik vond het echt spannend en de personages gingen echt voor me leven. Steeds wordt er weer een belangrijk detail onthult. Een boek met verrassende wendingen, waardoor ik steeds verder wilde lezen.

Het motto van de Sneeuwengelen, datgene waar we in geloofden. Vriendschap voor het leven.

Ik kan niet te veel vertellen over de inhoud want dan is de verassing eraf. Ik geef dit boek 4 sterren. Het leest makkelijk en zit goed in elkaar vond ik.