Recensies: Te druk voor de liefde - Roos Verlinden

Titel: Te druk voor de liefde
Auteur: Roos Verlinden
Recensies: Marjon, Xandra Sc
ISBN: 9789462041561
155 pagina's | Uitgeverij Cupido | november 2015

Roos Verlinden:
Roos Verlinden is schrijfster van eigentijdse liefdesromans. Ze was werkzaam als fysiotherapeute en als freelance vertaler / redacteur van (para) medische literatuur voor wetenschappelijke uitgeverijen.

Twee jaar na haar scheiding besluit charmante, onhandige Tilly om geen energie meer aan daten en mannen te verspillen. Ze is veel te druk voor de liefde en wil elke seconde van haar leven gebruiken voor het opbouwen van een keten van beautysalons. Door een gluten-intolerantie kan Tilly niet zomaar alles eten, maar gelukkig heeft ze een hartsvriendin om lief en leed mee te delen. Dan veegt ze in de supermarkt per ongeluk twee flessen Franse wijn van het schap en die spatten in duizenden stukjes op de tegelvloer uit elkaar...

Het werd tijd dat er een een ‘chicklit’ kwam voor de iets minder jonge vrouw ;). Dit is zo’n boek. De hoofdpersoon is 48 en heeft jaren aan gluten-overgevoeligheid geleden zonder dat ze het wist. Nu lijdt ze daar nog aan maar weet ze het wel, eet ze glutenvrij en bruist ze van energie. En dat maakt dat ze zich weer stort op het beginnen van een eigen bedrijf (Beautysalon Mathilde Z). Tilly is een tikje onhandig en dat leidt tot grappige situaties. Ik heb dan ook vaak gelachen, vooral omdat Roos Verlinden zo beeldend kan schrijven. Een heerlijk vrolijk boek, zonder al te veel diepgang. Je begint er in en je leest het aan een stuk door uit. Achterin het boek wordt nog even uitgelegd wat het verschil is tussen Coeliakie en Gluten-overgevoeligheid. Ook wordt verteld dat er heel veel mensen (vooral vrouwen) rondlopen met deze klachten en het niet weten. En daar weet ik persoonlijk alles van. Mede daarom krijgt dit boek 5 sterren van mij. Tilly is zo menselijk neergezet, dat geeft het boek net dat beetje extra.

Xandra Sc:
Ik ontving dit boek als e-book. Toen ik de kaft bekeek, werd ik daar niet echt enthousiast van, zelfs voor een roman vond ik het een lelijke kaft. Lelijke kleur en letters, het sprak me gewoon niet aan. Het boek is verder wel een makkelijk te lezen roman over een wat oudere vrouw van 48 jaar. Meestal gaat het in romans over jonge, knappe vrouwen. Maar niet in deze roman, met humor wordt deze vrouw Tilly, neergezet. Je gaat met Tilly meeleven en gunt haar weer liefde. Het boek leest dus makkelijk weg. Maar heeft zelfs voor een roman weinig diepgang, vond ik.

Het boek lijkt geschreven als een biografie, maar dan met uitvergrote plus- en minpunten van de schrijfster zelf.

Een typerende zin in deze roman, die de lading aardig dekt, vond ik de volgende. Op hun leeftijd hoefden ze wat relaties betreft geen snelle beslissingen te nemen. Het ging niet om de stap naar huisje, boompje, beestje en kindje. Hun biologische klok tikte een ander liedje.

De titel van het boek is goed gekozen. Tilly is in eerste instantie na twee mislukte relaties druk op zoek naar de liefde. Maar wanneer ze weer aan een carrière denkt, en haar eerdere verdriet op het liefdesvlak niet helemaal kan loslaten lijkt het alsof er geen tijd is voor de liefde. Maar het boek heeft wat liefde betreft toch nog een goed einde voor Tilly en ook voor haar vriendin Heleen in het verschiet.

Een aardig boek voor op de bank, tijdens de donkere dagen. Die kan je met dit boek goed doorkomen.

1. Grappig om te lezen hoe het boek op 2 compleet verschillende manieren is ervaren. Dit zorgt alleen wel voor twijfel of dit een boek voor mij is, ik denk het persoonlijk niet.