Recensie: Begraaf de liefde - Jonas Boets

Titel: Begraaf de liefde
Auteur: Jonas Boets
ISBN: 9789460412288
262 pagina's | WPG Uitgevers | 2012
Jonas Boets:
Jonas Boets studeerde Germaanse Talen aan de universiteit van Antwerpen en voltooide ook de aanvullende studie Taal en Bedrijf in Leuven. Hij heeft drie jaar Nederlandse les gegeven op een middelbare school. Nu is hij netmanager van KZoom. Op de lagere school las hij bibliotheken leeg en in de opstellen op school werd duidelijk dat schrijven hem wel beviel. De eerste boeken van Jonas Boets waren bedoeld voor beginnende lezers; hij schreef drie boeken over Piep de muis. Zodra Piep in het land van Kaan gepubliceerd was, volgden nog twee piepen (Piep op de fiets en Piep en de dief. In 2003 publiceerde hij zelf zijn eerste jeugdboek: Sam Smith. Een jaar later was er al een vervolg: Sam Smith en de diamant van Don Carlos. Hierna volgde Sam Smith en het duivelskruid, Sam Smith en Operatie Zwarte Regen. Ook boekjes voor beginnende lezers bleef hij schrijven: Tom en Free, Het ei van eend, De tandarts is een monster en Tom en Free: piraten waren de opvolgers van de Pieptrilogie. En omdat Jonas graag allerlei genres uitprobeert, begon hij aan zijn eerst thriller: Begraaf de liefde, een surrealistisch, spannend verhaal.

Jonas Boets boekte al succes met zijn spannende detectivereeks 'Sam Smith'. Met Begraaf de liefde waagt hij zich aan een wat ouder publiek en aan een heel ander genre. Dit boek is een surrealistische thriller van niveau. Het uitgangspunt is te absurd om waar te zijn: wat gebeurt er als je vader je dode moeder in de tuin begraaft en vervolgens doet alsof er niets aan de hand is? Het antwoord is een beklijvend boek dat je vanaf de eerste zin meeneemt in de besloten wereld van Jasper. Begraaf de liefde is een verhaal over verslaving en manipulatie: spannend, meeslepend en meesterlijk verteld.

De titel Begraaf de liefde is makkelijk te verklaren, Jasper en zijn vader begraven hun overleden moeder (drankmisbruik) in hun achtertuin. Jasper zijn vader is bijna altijd stoned en alles komt op Jasper zijn schouders terecht. Jasper beschermt zijn vader voor de politie.

Daarnaast het verhaal van Jasper en Marjolein. Beide verliefd, maar Marjolein raakt in de ban van Jaspers vader en rookt een jointje mee. Jasper krijgt ruzie met jongens die denken dat Marjolein van hun is.

Al met al een leuk vlot boek om te lezen, misschien spannend voor de jeugd maar zeker niet voor volwassenen. Je leeft mee met Jasper, omdat hij alle zeilen bijzet om erger te voorkomen. Jasper is als personage dan ook goed neergezet.