Recensie: Daan & Nadia - Esther Walraven

Titel: Daan & Nadia
Auteur: Esther Walraven
Recensie: Thea
ISBN: 9789000346417
269 pagina's | Uitgeverij Van Goor | februari 2016
Esther Walraven:
Esther Walraven is schrijfster van (educatieve) kinderboeken, wetenschapper en universitair docent gezondheidspsychologie. Ze schreef o.a. Waarom achtbanen te gek zijn! over de werking van de hersenen. Daan & Nadia is haar YA-debuut

Na een optreden met zijn band kan de zeventienjarige Daan niet meer op zijn benen staan. Men denkt aan alcoholvergiftiging, maar het blijkt ernstiger. De onvoorstelbare diagnose zet het leven van de altijd optimistische en sportieve Daan op zijn kop: hij heeft een hersentumor. De vijftienjarige Nadia is in alles het tegenovergestelde van Daan: ze is somber, heeft geen goede band met haar ouders en snijdt zichzelf. De oorzaak hiervan ligt bij haar handtastelijke oom. Nadat Nadia opnieuw wordt lastiggevallen door hem, belandt ze door haar eigen toedoen in het ziekenhuis.

Uit een toevallige ontmoeting in het ziekenhuis ontstaat een voorzichtige band tussen de twee. Beiden leren langzaam een andere kant van het leven kennen. Terwijl Nadia worstelt met het leven, vecht Daan tegen de dood. Tijdens deze tegengestelde bewegingen in hun levens, verstevigt de band tussen Daan en Nadia. Maar voor hoe lang?

Recensie door Thea:
Over het verloop van dit aangrijpende en indrukwekkende verhaal wil ik weinig loslaten, dit is echt een boek welke je móet lezen en ondergaan. Maar .. vergeet niet je zakdoek bij de hand te houden, die zul je echt nodig hebben. Het verhaal is zó realistisch en beeldend geschreven dat het lijkt alsof je het als lezer zijnde zelf meemaakt. Meteen vanaf het begin kruipt het verhaal dan ook onder je huid en laat het niet meer los. Ik las het regelmatig met een brok in mijn keel, een traan in mijn ogen en bij het lezen van de laatste woorden stromen de tranen over mijn wangen. Zo leef ik mee met Daan en Nadia. Het is een verhaal welke mij nog lang bij zal blijven en dat ik zeker over enige tijd nogmaals zal lezen...

Esther Walraven heeft voor het schrijven van dit boek veel research verricht, dit is duidelijk te merken. Ook haar achtergrond als gezondheidswetenschapper en psychologe kwamen haar goed van pas bij het zo realistisch mogelijk beschrijven van het verhaal. Het boek wordt al vergeleken met Een weeffout in onze sterren van John Green, ook een prachtig boek, toch raakt dit boek mij nog iets meer. Voor mij is dit dan ook een boek welke zijn plekje ruimschoots verdient binnen mijn Top Tien van 2016, waar het hoog in de lijst zal eindigen. Een aanrader én must-read dus!