Recensie: De Helse Creaties - De ijzeren engel - Cassandra Clare

Titel: De Helse Creaties - De ijzeren engel
Auteur: Cassandra Clare
ISBN: 9789048826551
320 pagina's | Moon Uitgevers | 2015

Cassandra Clare:
Cassandra Clare werd als kind van Amerikaanse ouders geboren in Iran en reisde tot haar tiende de hele wereld over met haar familie. Om zichzelf te vermaken las ze erg veel. Na de middelbare school ging ze bij een roddelblad werken en begon ze ook aan haar eerste boek. Inmiddels is Kronieken van de onderwereld een begrip onder fantasyliefhebbers.

In 1878 reist de zestienjarige Tessa Gray van New York naar Londen in de hoop haar vermiste broer terug te vinden. Er wacht haar niet veel goeds: in de onderwereld van Londen bevolken vampiers, heksen en andere bovennatuurlijke wezens de straten. Alleen de schaduwjagers - vastberaden de wereld te ontdoen van alle demonen - brengen wat orde in de chaos. Tessa blijkt over een zeldzame gave te beschikken: het vermogen om te transformeren. En in de duistere wereld waarin ze terecht is gekomen, is dat bepaald geen zegen - ze wordt van alle kanten belaagd door figuren die zich haar gave willen toe-eigenen. Alleen en opgejaagd zoekt Tessa toevlucht bij de schaduwjagers. Zij kunnen haar helpen haar broer te vinden, als zij belooft haar krachten voor hen in te zetten. Ze raakt bevriend met de twee schaduwjagers Will en Jem - die ieder totaal verschillend zijn. Al snel realiseert Tessa zich dat ze in een dodelijk web verstrikt zit waarin haar liefde voor haar broer en haar twee vrienden weleens gevaarlijker zou kunnen zijn dan welke andere bedreiging dan ook. Ze zal moeten kiezen.

Helse creaties speelt zich af voor de boeken van Kronieken van de onderwereld. Ik heb die boeken zelf niet gelezen maar heb ook niet het gevoel iets te missen wanneer ik De Helse creaties lees. De IJzeren engel is het eerste deel van een spannend trilogie.

Tessa Gray gaat vanuit New York met de boot naar London, zij gaat erheen daar haar broer vermist blijkt te zijn. Daar aangekomen wordt zij niet opgewacht door de mensen die zij verwachtte maar door een tweetal welke heel andere plannen met haar voor heeft. Er wordt haar verteld dat zij een zeldzame kracht heeft. Zij kan zich namelijk in andere personen veranderen. Laat dit nu een kracht zijn waar veel donkere personen op uit zijn. Na een tijdje wordt Tessa onverwachts gered door Will. Hij is een schaduwjager en neemt haar mee naar andere schaduwjagers die zich over haar ontfermen. Gaandeweg vormt zich een innige band met Will en met zijn beste vriend Jem. Om haar broer te vinden wordt er van haar gevraagd haar krachten in te zetten. Maar niet alleen de schaduwjagers vragen dit van haar, ook andere wezens komen op haar pad om er gebruik van te maken.

In eerste instantie wist ik niet goed wat van het boek te verwachten. Het boek begon meteen heel erg spannend met een achtervolging, en kort daarna maak ik kennis met Tessa. Het mooie is dat Tessa uitgroeit van een onwetend meisje tot een vrouw die met haar kracht om leert gaan. En dat in een wereld vol met demonen, vampiers en in het begin met de donkere zusters.

Het verhaal speelt zich af in het oude London 1887. Dit is ook te merken in alle opzichten. Clare heeft daar goed rekening mee gehouden. Je proeft echt het oude London. De personages zijn ontzettend goed uitgediept, je leert ze ook echt kennen. Alles wordt zeer gedetailleerd omschreven zodat je je kunt voorstellen hoe het toen geroken, geproefd en eruit heeft gezien. Toch een zeer knap staaltje schrijfkunst. Daarnaast is het een super spannend verhaal, meteen in het begin wordt de spanning opgebouwd. Daarna leer je Tessa kennen en wanneer zij eenmaal bij de schaduwjagers terecht komt begint het verhaal nog spannender te worden en probeer je dan maar eens los te rukken van het boek, onmogelijk!