Recensie: Een leven na jou - Jojo Moyes

Titel: Een leven na jou
Auteur: Jojo Moyes
Recensie: Marion
ISBN: 9789026139550
432 pagina's | Uitgeverij De Fontein | januari 2016
Jojo Moyes:
Jojo Moyes studeerde journalistiek aan Bedford New College. Na een jaar als verslaggever te hebben gewerkt in Hongkong, ging ze terug naar Engeland, waar ze sindsdien werkt voor The Independent. Van haar hand verschenen verschillende romans, die steeds lovend ontvangen werden door de pers. Met Verboden vruchten en De laatste liefdesbrief won ze de Romantic Novel of the Year Award. Met Voor jou bereikte ze een ongekend succes over de hele wereld, met hoge noteringen in de bestsellerlijsten en enthousiaste lezersreacties.

Na zes heftige maanden met Will geleefd te hebben, is Lou Clark is niet langer een doorsneepersoon met een doorsneeleven. Maar als een bizar ongeluk haar dwingt terug bij haar familie in te trekken, heeft ze het gevoel dat ze weer net zo vastgeroest zit als vóór Will haar wereld overhoophaalde. In een poging zichzelf te dwingen uit haar veilige wereldje te stappen, meldt ze zich aan voor een groepscursus rouwverwerking. Haar medecursisten – vooral de aantrekkelijke Sam – helpen haar een nieuw perspectief te vinden. Tot iemand uit Wills verleden haar leven binnen stormt en opnieuw alles anders blijkt dan ze dacht. Kan Lou zich opnieuw uitvinden terwijl het lijkt of de hele wereld zijn best doet om haarzelf, haar familie en Wills familie vast te houden in het verleden?

Recensie door Marion:
Een leven na jou, is het vervolg op Voor jou, maar zou ook goed los te lezen kunnen zijn, omdat je door het verhaal heen ook informatie krijgt over het eerste boek.

Aan het begin van het verhaal was ik vooral aan het wachten tot er wat gebeurde. Je leest wat over het leven van Louisa, maar het blijft wat oppervlakkig. Toch zit er wel een bepaalde ondertoon in de schrijfstijl, die zorgt dat jij je net zo voelt als Louisa en dat is misschien ook wel een oppervlakkig gevoel. Ze leeft haar leven, maar daar is het ook wel mee gezegd.

Vanaf het moment dat ze een ongeluk krijgt en weer afhankelijk wordt van haar familie, lijkt er een knop om te gaan, dat dit niet het leven is wat ze wil, weer zo vastgeroest zitten als voorheen. Een bizarre ontmoeting met iemand uit het verleden van Will zorgt voor een complete wending in het boek. Vanaf dit punt had JoJo Moyes weer mijn volledige concentratie en kon ik het boek net als haar andere verhalen niet meer wegleggen. Je wilt gewoon meer lezen. Aan het begin was ik vooral nieuwsgierig naar dit boek, omdat ik wilde weten wat er met Louisa en de rest van de belangrijke personages uit het vorige boek was gebeurd. Maar dit boek leeft weer een totaal nieuw eigen leven en ook aan het einde van dit boek vraag ik mezelf af of er misschien nog een vervolg op gaat komen, omdat ik nu weer meer wil weten over Louise, Sam de brandweerman en natuurlijk Lily en welke rol zij in het nieuwe leven van Louise gaan spelen. Ik kan weer zeggen dat dit opnieuw een aanrader is.