09-02-16

Recensie: Executie - Kazuaki Takano

Titel: Executie
Auteur: Kazuaki Takano
Recensie: Xandra
Genre: Thriller
ISBN: 9789044348323
576 pagina's | The House of Books | december 2015

Kazuaki Takano:
Kazuaki Takano werkte als scriptschrijver in Japan en Hollywood. Executie stond maandenlang in de Japanse en Duitse bestsellerlijsten, won meerdere prijzen en werd in Japan verkozen tot beste thriller van het jaar.

Het verhaal:
Diep in de Congolese jungle leidt de Amerikaanse militair Jonathan Yaeger een internationaal team van commando's. Ze hebben de opdracht om Akili te doden, een jongentje die de volgende stap in de menselijke evolutie blijkt te zijn. Maar Yaeger heeft zelf een ziek zoontje thuis, dat alleen gered kan worden door de Akili's grenzeloze kennis van alles op deze wereld. Yaeger raakt verstrikt in zijn persoonlijke drama en de ultieme strijd om de mensheid te redden.

Recensie door Xandra:
Ik was erg benieuwd naar dit boek, ik had nog niet eerder iets van deze auteur gelezen, maar de achterflap van het verhaal sprak mij erg aan (wel jammer dat er op de achterflap eigenlijk al heel veel is verklapt). Daarnaast had ik goede berichten gehoord over dit boek. Waardoor ik getriggerd was te gaan lezen.

Deze thriller omvat meer dan alleen een thriller, het verhaal gaat ook over het verhaal van Jonathan Yeager zelf (hoofdpersoon), die een doodziek zoontje heeft, dit is een extra verhaallijn die als een rode draad door dit boek heen loopt, waardoor het boek een extra lading krijgt, meer drama, meer diepte. Heel mooi omschreven.

Jonathan krijgt als Amerikaanse huurling een klus aangeboden, waarbij hij mensen in het Afrikaanse Congo moet elimineren. Dit om een zeer gevaarlijk virus tegen te houden. Omdat hij heel hard geld nodig heeft voor zijn zoontje neemt hij de klus aan. Maar hij komt hierbij in conflict, omdat hij juist deze mensen nodig heeft.

Een tweede hoofdpersoon in dit boek is Kento Koga, nadat zijn vader is overleden krijgt hij alsnog van zijn vader de opdracht om een medicijn te ontwikkelen, tegen een tot op dat moment ongeneselijke longziekte. Deze verhaallijnen komen elkaar in het boek tegen.

In deze thriller komt er heel veel aan bod. Er is een behoorlijk technisch verhaal omtrent het ontwikkelen van het medicijn door Kento Koga. Zelf vond ik dit te uitgebreid met veel scheikundige termen die mij niet zo heel veel zeiden. Ik moet eerlijk zijn dat ik daar snel overheen las. Het haalde de snelheid uit het verhaal. Maar er was ook wel veel actie, waarbij dorpen compleet werden uitgeroeid. Het verhaal was op dat front echt keihard. Daar moet je tegen kunnen, maar door de manier van schrijven is het wel een echte thriller. Met macht componenten vanuit de politiek daarin verweven. Dat stemt tot nadenken, want het boek lijkt mij vrij reëel.

Ik vind dit boek erg goed, vol actie en drama, ik vind de scheikundige termen teveel, en werd veel onderbroken door onderzoek verhalen (research). Dat was jammer. Ik geef deze thriller een dikke 4* ben je een echte liefhebber van thrillers dan raad ik dit boek echt aan. Als extra punt wil ik aangeven dat niet alleen het verhaal goed in elkaar zit, maar de manier van schrijven is erg fijn, vlot, sprankelend en levendig. Super geschreven dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen