Recensie: Hou je adem in - Holly Seddon

Titel: Hou je adem in
Auteur: Holly Seddon
ISBN: 9789026332395
366 pagina's | Ambo|Anthos | januari 2016
Holly Seddon:
Holly Seddon groeide op in Devon en woont tegenwoordig in Amsterdam met haar echtgenoot en vier kinderen. Ze werkt als freelance journalist voor diverse kranten en tijdschriften.

In Hou je adem in van Holly Seddon doet journaliste Alex Dale onderzoek naar de zaak Amy Stevenson, die als vijftienjarig meisje werd aangevallen en voor dood werd achtergelaten. De dader is nooit gepakt. Vijftien jaar later ligt ze nog altijd in coma. Alex en Amy zijn even oud en groeiden niet ver van elkaar op. Zowel privé als professioneel gaat het bergafwaarts met Alex, maar deze zaak lijkt haar redding te zijn. Ze stort zich erop, maar wanneer ze dieper graaft, raakt ze in gevaar.

Goed geschreven verhaal over een ontvoering en seksueel misbruik. De hoofdrol is voor Amy Stevenson die op 15-jarige leeftijd wordt ontvoerd en seksueel mishandeld. Amy belandt na mishandeling in een soort coma."Dit is geen coma, ergens is ze er, voor een klein deel tenminste".

15 jaar na dato, Alex, freelance journalist trekt zich het lot van Amy aan en gaat zelf op onderzoek uit. De aan drank verslaafde journaliste vecht haar eigen strijd tijdens haar zoektocht.

Jacob, 15 jaar geleden het vriendje van Amy, nu vrijwilliger in het ziekenhuis die dagelijks Amy een bezoek brengt. Inmiddels getrouwd met Fiona en samen verwachten ze een baby. Jacob komt uit een gezin met drie broers, Jacob, Tom en Simon. "Zo simpel was het: Fiona of Amy. "Op dit moment maakte Jacobs ongeboren kind zich op voor het leven, terwijl Amy daar gevangen, verzurend als melk op een vensterbank ligt". Jacob moet proberen dit achter zich te laten. "Ik begrijp er nu nog minder van dan vijftien jaar geleden en het wordt tijd dat daar verandering in komt".

Aan het einde van het verhaal weet Alex de waarheid boven tafel te krijgen. Op zich een goed verhaal vertelt in korte hoofdstukken door de verschillende personages, zowel Alex, Jacob en Amy doen hun verhaal. Langzamerhand ga je terug in het leven van Amy. Doordat het verhaal door meerdere personages verteld wordt vond ik het soms rommelig overkomen. Geen nagelbijtend spannend verhaal maar je blijft doorlezen omdat je wilt weten wie Amy dit heeft aangedaan.