10-02-16

Recensie: In Transit - Margaretha van Andel

Titel: In Transit
Auteur: Margaretha van Andel
330 pagina's | Uitgeverij Lemniscaat | februari 2016

Margaretha van Andel:
woonde, voordat ze zich in Friesland vestigde, onder andere in China en Pakistan. Terug in Nederland werkte ze onder meer in een justitiële jeugdinrichting. Inmiddels is ze fulltime schrijfster. Eerder verscheen haar Young Adult roman Ik

Het is het jaar 2275. Rheyn B-71 en Levya C-35 hebben hun studies afgerond en staan voor de volgende fase in hun levensplan: het Bezinningsjaar. Hoewel ze worden geacht serieus na te denken over de toekomst, beschouwen ze deze periode als een vakantie. Ze besluiten een illegaal uitstapje te maken naar het reservaat van de raadselachtige grauwers, een sterk op mensen lijkende apensoort. Daar ontdekken ze dat grauwers in huizen wonen, kleding dragen en een eigen taal spreken. Ze hebben zelfs namen. Als ze de grauwer Aag ontmoeten, is de verwarring compleet en stapelen de vragen zich op. Zijn grauwers wel apen? Is de homo sapiens echt uitgestorven, zoals hen is verteld? En hoeveel leugens staan er eigenlijk in de Wet op de Waarheid?

In Transit is het tweede boek van Margaretha van Andel, haar eerste boek Ik tevens ook YA, kwam eerder bij Lemniscaat uit. Deze heb ik zelf niet gelezen maar als die net zo veel belovend als dit boek is, dan voorspelt het heel wat.

Het boek speelt zich af in het jaar 2275, naast de mens is er een nieuw soort ontstaan: de humanen ook wel homo aeternus genoemd. Volgens de Wet van waarheid bestaat de homo sapiens niet meer. In hun ogen zijn het niets anders dan apen welke geen enkele emoties kunnen voelen, een soort die zoveel mogelijk uitgedund moet worden.

Rheyn en Levya zijn zo'n nieuw soort mens, ze hebben pas hun studie afgerond en zijn begonnen aan het Bezinningsjaar. Het jaar waarin ze nog alles kunnen doen wat ze maar willen voordat ze hun Transit zullen ondergaan. Ze zullen dan gekoppeld worden aan een partner met wie ze hun hersenen zullen delen. Alles wat ze denken en voelen zal één worden. Ook zijn er verschillende niveau's namelijk: A, B en C. A is heel erg goed en C is het minste. Ook bestaan er geen ouders in hun wereld, ze krijgen een verzorgster toegewezen welke ze moeder mogen noemen. Maar zodra hun in Transit gaan krijgen deze verzorgers een nieuw kind aangewezen.

Rheyn en Levya maken samen een uitstapje naar het verboden reservaat van Grauwers, ofwel de homo sapiens. Ze weten niet anders dan dat het apen zijn. Maar wanneer Levya gewond raakt en door Grauwer Aag gevonden wordt, wordt Levya meegenomen naar Nana's huis. Daar komt Levya erachter dat het toch allemaal anders is dan hem geleerd is. Ze wonen zelfs in huizen en warempel ze hebben een eigen taal! Hoe is dat mogelijk, dat had hij toch nooit geleerd? Ze zijn totaal anders dan de Grauwers waar dierproeven op uitgevoerd worden en apen worden genoemd. Wat is nu de waarheid?

Het boek in één woord: Wauw! Het is totaal anders dan welk dystopisch of YA boek welke ik heb gelezen. Het is een totaal uniek concept. Onder de mensen is een nieuw soort ontstaan die opeens bovenaan de voedselketen lijkt te staan en die zelfs 1 keer per jaar in september jacht maken op ''Grauwers'' . Het is echt een wereld waar je als mens zijnde niet in wilt leven. Het boek wordt vlot verteld, bladzijde na bladzijde sla je om en voordat je het weet ben je alweer aan het eind. Veel informatie wordt er gegeven maar wel goed gedoseerd door het boek, zodat lezer de kans krijgt het goed in zich op te nemen. Dit is echt een boek voor iemand die bijvoorbeeld op zoek is naar iets unieks, dan zal ik zeker niet verder zoeken want die heb je met In Transit zeker in handen. Een boek welke je gelezen moet hebben vooral wanneer je fan bent van Young Adult en dystopische verhalen. Een welverdiende 5 sterren voor dit boek. Ben er laaiend enthousiast over. Ben erg benieuwd wat voor geweldige boeken we van Andel in de toekomst mogen verslinden.

1. Langzaam aan begin ik te wennen aan dystopische boeken en verhalen. Hij spreekt me wel aan, dus wie weet. Bedank voor de tip in ieder geval.