Recensie: Onbezonnen - Vera Lundi

Titel: Onbezonnen
Auteur: Vera Lundi
ISBN:9789082137057
271 pagina’s | Uitgeverij Agemo | november 2015
Vera Lundi:
Vera Lundi leerde al in haar vroege jeugd van boeken te houden. Niet veel later kwam daar de liefde voor het schrijven bij. Haar passie voor lezen bleef, maar het schrijven werd na haar tienertijd door haar drukke leven naar de achtergrond verdrongen. De laatste jaren heeft ze die oude liefde nieuw leven ingeblazen en nieuwe verhalen aan het papier toevertrouwd. Na het voltooien van Onbezonnen  liet ze dit aan een paar mensen lezen. Een van hen stuurde het manuscript naar Agemo Uitgeverij, waar men dit avontuur heel graag met Lundi aan wilde gaan.

Roy Peters wordt zinloos vermoord. Zijn vrouw Monica blijft achter met twee kleuters. De tijd staat stil. Het enige dat haar op de been houdt, zijn haar twee dochters. Acht jaar later beseft Monica dat het leven ongemerkt is doorgegaan. Door een bericht dat ze onder ogen krijgt, wordt de woede die ze voor de dader voelt aangewakkerd tot een onmetelijke haat. Ze heeft nog maar één doel. De moordenaar moet lijden, zoals zij al jaren doet. Om haar daden te rechtvaardigen wikkelt Monica zich in een web van leugens. Er is geen weg terug!

Recensie door Coenraad:
Roy een politieagent wordt neergeschoten als hij bij de buren in huis een gil hoort en erop af gaat. Het leven van Monica verandert vanaf dat moment in een drama voor haar en hun 2 dochters. Het leven kabbelt voort totdat ze op een dag een bericht ziet en het enige wat ze dan nog voor ogen heeft is wraak nemen op de moordenaar. Doordat ze vol zit met haat en wraakgevoelens komt ze in een spiraal van leugens terecht maar is er een weg om dit allemaal tot een goed einde te leiden...

Het verhaal van een gelukkig doorsnee gezin verandert in een drama doordat Roy een politieagent wordt doodgeschoten. Monica raakt verzeild in een web vol met leugens en verandert hierdoor in een IJskoningin. Hierdoor krijgt de verhaallijn wat afstand en geraakt je niet in de ban van Monica. Psychologie is er voldoende aanwezig maar komt niet geheel tot uitwerking waardoor het geheel wat inlevert aan body en pit. Er zijn een aantal situaties die je ziet aankomen maar ook een aantal niet en die zorgen voor een aangename wending in het geheel. Het verhaal is vlot geschreven, geen ingewikkelde zinnen zodat het makkelijk leest en voor een groot lezerspubliek geschikt is. Onbezonnen is een goed debuut dat heerlijk leest. Ben wel benieuwd naar het volgende boek om haar te kunnen zien groeien.