Recensie: We keken allemaal op - Tommy Wallach

Titel: We keken allemaal op
Auteur: Tommy Wallach
ISBN: 9789045118642
384 pagina's | Querido Kinderboek | januari 2016

Tommy Wallach:
Schrijver en muzikant Tommy Wallach woont in Brooklyn (New York). Hij publiceerde o.a. in McSweeney’s en Wired en maakte een soundtrack bij zijn debuutroman, die te downloaden is op iTunes. In de VS wordt hij gezien als een van de spannendste nieuwe YA-auteurs.

Wat doe je als je weet dat de aarde over twee maanden kan vergaan?

Eliza, Peter, Anita en Andy zitten in het laatste jaar van high school en hebben heel verschillende ideeën over het leven, de liefde, vriendschap en de toekomst. Maar al die verschillen doen er opeens niet meer toe als er een komeet ontdekt wordt die de aarde snel nadert. De kans dat de wereld vernietigd zal worden is ongeveer vijfenzestig procent. Iedereen heeft nog twee maanden om wat van het leven te maken. Twee maanden om écht te leven.

De titel van het boek is goed gekozen: We keken allemaal op staat voor de hoofdpersonen in het verhaal die kijken naar de "blauwe ster" aan de hemel. Een leuk detail is dat het woord "op" iets hoger staat dan de andere woorden en in het blauw is afgedrukt.

Het verhaal gaat over de vergankelijkheid van de wereld, het leven. In de hoofdrol vier 18-jarige allemaal met hun eigen toekomstplannen. Ze studeren alle vier op de Hamilton high school: Peter Roeslin is een populaire jongen en wil later top basketballer worden. Eliza Olivi woont bij haar zieke vader en vind haar weg in de fotografie. Andy Rowen is de losbol, een regelovertreder leeft met de dag. Anita Graves is het braafste meisje van de school, haar ouders stellen hoge eisen aan haar terwijl haar passie ligt bij muziek.

Hun leven verandert wanneer er een ster verschijnt aan de hemel. "De ster leek wicked in de echte betekenis van het woord: boosaardig. Boosaardig als iets wat eropuit was om je pijn te doen." Deze ster blijkt een asteroïde te zijn genaamd Ardor die waarschijnlijk binnen twee maanden uit de lucht zal vallen en de wereld zal verwoesten.

Dit verandert het totale leven van iedereen, de noodtoestand wordt uitgeroepen, avondklok ingesteld, in de stad was de oorlog uitgebroken. Ardor zou komen om hen of allemaal te sparen of te vernietigen. Je leest hoe Peter, Eliza, Andy en Anita met deze verantwoording omgaan, hier merk je duidelijk dat het om een jeugdboek gaat. "Of  Ardor nu zou botsen of niet, er viel helemaal niet te zeggen hoe het verder met hen zou gaan".

Tommy Wallach is een songwriter en een schrijver, in dit boek heeft hij deze passies samengebracht. Enkele  personages in het boek hebben als doel iets te worden in de muziek-, theaterwereld. Naast dit boek zijn er nummers opgenomen die in het boek vernoemd worden. Sommige zijn speciaal geschreven op de hoofdthema's uit dit boek. Het album heet: We All Looked Up: The Album.