Recensies: Een bijzonder jaar - Lori Nelson Spielman

Auteur: Lori Nelson Spielman
Recensie: Clasien, Marion
ISBN: 9789022574966
352 pagina's | Uitgeverij Boekerij | november 2015

Lori Nelson Spielman:
Lori Nelson Spielman woont met haar man in Michigan. Haar debuut Een bijzonder jaar was een wereldwijde bestseller en in 2014 het bestverkochte boek van het jaar in Duitsland.

Als haar moeder te jong overlijdt, is Brett Bohlinger kapot van het verlies. En dan krijgt ze ook nog te horen dat ze haar erfenis niet krijgt. Wel heeft haar moeder een brief aan haar dochter achtergelaten, met daarin een lijstje met levensdoelen die Brett als tiener voor zichzelf opstelde. Als zij deze doelen binnen een jaar bereikt, zal Brett alsnog haar erfdeel ontvangen. Maar Brett is niet meer het meisje dat ze vroeger was. Haar moeder moet toch hebben geweten dat de ambities van een tiener niet passen in het leven van een volwassen vrouw? Als Brett op zoek gaat naar haar lang vervlogen dromen, wordt echter al snel duidelijk dat de mooiste dingen soms gebeuren op de meest onverwachte momenten...

Dit is een verhaal met een levensles. Geen chicklit zeker niet, maar een prachtige roman. De levensles: Blijf niet in het vertrouwde leventje hangen, luister naar je hart en ga veranderingen niet uit de weg.

In de hoofdrol Brett, een jonge vrouw, samenwonend, werkend bij het familiebedrijf. Wanneer haar moeder overlijdt gaat Brett ervan uit dat ze haar functie zal overnemen. Niks is minder waar. Brett wordt als enige in het gezin uitgesloten van het testament en krijgt van haar moeder één jaar de tijd om verloren dromen waar te maken. In eerste instantie is Brett woedend en wil haar leventje veilig stellen, maar langzamerhand blijkt dat haar moeder een wijze vrouw was. Brett gooit haar leven totaal om en is nog nooit zo gelukkig geweest.

Brett wordt als personages zeer goed neergezet met ware emoties. Je leeft met haar mee in moeilijke en gelukkige tijden. Met een lach en een traan lees je dit verhaal. Vreugde in het leven en echte vrienden om je heen is veel belangrijker dan rijkdom.

Marion:
Dit boek met de titel Een bijzonder jaar op de cover, is ook met recht een bijzonder boek. Als eerste was het vooral de kaft die mij aansprak, de mooie kleuren en tekening op de voorkant en zodra je het boek open doet is ook de binnenkaft voor en achterin het boek hierop aangepast. Wanneer je het boek gelezen hebt, dringt de betekenis van alle kleine figuurtjes op de kaft en in het boek ook tot je door, deze hebben te maken met de ‘’doelenlijst’’ die Brett ontvangt, wanneer haar moeder overlijdt.

Het verhaal begint in mijn ogen wanneer iedereen om de tafel zit bij advocaat Brad Midar en deze de erfenis uitspreekt. De verdeling is heel anders dan iedereen verwacht, zo gaat plots het idee dat Brett de nieuwe opvolgster wordt in het cosmeticabedrijf van haar moeder, in rook op. Brett krijgt haar deel pas zodra ze aan een bijzonder opdracht heeft voldaan. In haar jeugd heeft ze een lijstje gemaakt met levensdoelen die haar moeder heeft terug gevonden. Ze vindt dat de onafgemaakte doelen nog steeds horen bij Brett, terwijl Brett zelf vindt dat het gedachten waren van vroeger toen ze nog een klein meisje was. Maar haar moeder lijkt haar toch beter te kennen dan ze denkt. Na wat tegenstrubbelingen lijkt ze er toch voor te gaan en iedere keer wanneer ze een doel behaalt ontvangt ze de daarbij horende envelop. Dit vond ik leuk bedacht in het verhaal, dat bij elk stukje ‘’vooruitgang’’ ze als het ware al beloond wordt. Iedere keer lijkt haar moeder het al te hebben voorspelt hoe de opdracht zou gaan. Het lijkt net alsof ze op dat moment werkelijk tegen Brett praat, wanneer de brief aan haar voorgelezen wordt (zoals haar moeder wenste). Al deze doelen en de weg er naar toe zetten het leven van Brett op z’n kop. Op liefdes-, werk- en financieel gebied vinden drastische veranderingen plaats, maar met alles wat ze mee maakt, leert ze onbewust toch van haar moeder, die haar zelfs na haar dood nog wijze levenslessen mee geeft.

Ik vind dit keer op keer heel mooi verwerkt in de verhalen, al lijkt het soms wel allemaal erg toevallig en vooruitgedacht, wat natuurlijk makkelijk is voor te stellen in een geschreven boek, maar misschien was het gewoon zo dat haar moeder haar zo goed kende, precies wist hoe het zou lopen en wat haar gedachten hierbij zouden zijn. Een bijzonder boek wat ik zeker zal aanraden om te lezen. Het is geen gewone doorsnee roman, er zit meer achter het verhaal. Al blijft bij mij na het lezen van het boek nog de vraag, wat nu precies haar erfenis is geworden, waar het verhaal mee begon. In de epiloog wordt wel iets duidelijk, waardoor je het wel kunt raden, maar precies weten doe je niet.

Sinds deze kennismaking met Een bijzonder jaar kijk ik zeker uit naar nieuwe verhalen van deze auteur. Ik vind de schrijfstijl erg prettig.