31-03-16

Recensie: 100% puur - Dayenne Bos

Titel: 100% puur
Auteur: Dayenne Bos
Recensie: Marion
Genre: Kookboeken
ISBN: 9789045210636
196 pagina's | Karakter Uitgevers | januari 2016

Dayenne Bos:
Als natuurvoedingsadviseur en orthomoleculair voeding- en suppletietherapeut vindt Dayenne Bos – bekend van haar inspirerende blog Dayenne's Food Blog – het belangrijk dat mensen bewust met voeding omgaan. Haar uitgangspunt is dat iedereen gemakkelijk, snel en niet al te dure gezonde gerechten moet kunnen maken. 

Over het boek:
Het hele gezin gluten-, suiker-, en koemelkvrij! De recepten van Dayenne zijn 100% puur, eerlijk, lekker en gezond. In haar boek 100% puur geeft Dayenne Bos recepten en tips om bewust te kunnen kiezen en te genieten van gezonde voeding. Tegenwoordig is het moeilijker om onbewerkt voedsel in de winkel te vinden dan bewerkt voedsel. Men lijkt te zijn vergeten dat eten in de natuur gemaakt hoort te zijn en niet op de fabrieksvloer. 100% puur laat zien hoe je met volwaardig natuurvoedsel een goede gezondheid kunt bereiken en in stand kunt houden. Dayenne biedt informatie waarmee je bewuste voedingskeuzes kunt maken. Naast de uitleg van verschillende voedingsstoffen en hun uitwerkingen bevat 100% puur praktische titps en ruim 100 recepten, alle vrij van gluten, koemelk en geraffineerde suikers.

Recensie door Marion:
Als je puur wilt koken en bakken is 100% puur een zeer geschikt boek. Naast de ruim 100 recepten vrij van gluten, koemelk en geraffineerde suikers die in het boek staan, wordt er ook aandacht besteed aan de voedingstoffen. Aan het begin van het boek wordt uitleg gegeven over eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines en mineralen. Ik vond deze basis informatie toch wel fijn, vooral wanneer je wat meer puur wilt koken. Door net dat beetje meer uitleg, begrijp je de keuzes voor bepaalde voedingsmiddelen sneller. Bij veel recepten wordt ook wat verteld over het hoofdproduct wat je gebruikt in het recept. Waarom hier juist voor gekozen is en welk effect dit kan hebben op je lichaam of welke benodigde voedingstoffen erin zitten. Dit maakt dat wanneer je iets kookt of bakt, dat je ook sneller overtuigd bent, waarom het lekker en gezond kan zijn.

Bij alle recepten staan icoontjes, waardoor je kunt zien of het gerecht ei bevat, vrij is van geraffineerde suikers, graanvrij (paleo), visolie bevat, geiten/schapenzuivel of noten.

Het eerste gerecht wat ik heb uitgeprobeerd was Chocolade met superfoods (blz.178). 
Op het eerste gezicht heel simpel om te maken, wanneer je je aan het recept houdt. Ik dacht even snel te beginnen en de chocolade te laten smelten en met dus noten weer te laten stollen erin, maar dat werkte niet echt. Toen ik een 2e poging deed, bedacht ik me toch echt dat de kokosolie nodig was, met een goed resultaat. Als superfood kun je zelf kiezen wat je toevoegt. Zelf had ik toevallig pecannoten (ongezout) in huis en frambozen. Dit leek mij een heerlijke combinatie, dus ben ik aan de slag gegaan. De tip om het in cupcakevormpjes te gieten en te laten stollen, was ideaal waardoor je mooie rondjes kreeg. De chocolaatjes smelten door de kokosolie wel snel in je warme handen, maar het maakte het ook extra zacht wat betreft smaak. Leuk recept om uit te proberen, wat ik zeker vaker ga doen. Het is weer eens iets totaal anders dan gewoon een reep pure chocolade. Conclusie: Simpel, snel en verassend.

Chocolade met superfoods


Recept nummer 2 is er één die al op de cover van het boek mijn aandacht trok: Omeletrol met zalm en kiemen (blz.58). Ook dit recept spreekt eigenlijk voor zich. Hier wordt gebruik gemaakt van lente-uitjes  waar ik zelf voor bieslook ben gegaan (omdat ik hier zelf beter tegen kan). Kleine variaties zijn natuurlijk altijd mogelijk en worden bij veel recepten zelfs aanbevolen. Ook dit recept is eigenlijk heel simpel, je haalt de ingrediënten in huis en maakt het klaar zodra je er trek in hebt. Zelf was het voor mij een zondagse lunch samen met mijn man, die niet heel dol op zalm is, maar door de combinatie van de omelet, tuinkers en een licht ui-smaakje, vond ook hij het zelfs lekker en voor herhaling vatbaar.  En het mooie is je kan het zo rijkelijk beleggen met zalm als je zelf wit.  Ook  koud en in plakjes gesneden is het een lekker hapje voor tussendoor.

Omeletrol met zalm en kiemen

Het 3e recept is de Chocolademousse (blz.170). Als echte chocolade liefhebber en zoekend naar een lekkere chocolademousse zonder lactose, leek mij dit het ideale recept om te testen. Ook dit recept is super makkelijk te maken. Haal de ingrediënten en mix alles door elkaar. Zowel avocado als rijpe bananen, de hoofdingrediënten, zijn niet mijn favoriet, maar mijn nieuwsgierigheid won het van het tegenstrijdige gevoel. Nadat alles gemixt was vond ik, zoals verwacht, de banaan & avocado smaak niet helemaal mijn favoriet. Maar door de cacao gaf het al een licht andere smaak en om het af te maken stond als tip het gebruik van geraspte kokos en frambozen, waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt. Uiteindelijk door de combinatie met de friszure frambozen erbij (en wat geraspte pure chocolade naar eigen idee er extra bij), vond ik het ‘’dessert’’ uiteindelijk toch nog geslaagd. 

Chocolademousse


Kortom een leuk kookboek, met daarin zowel informatie als recepten, gemaakt met lekkere & pure ingrediënten. Ook staat er voorin het boek een handig overzicht met de recepten, verdeeld in verschillende categorieën zoals; ontbijt,lunch,diner,dessert & taart. En als je iets specifieks zoekt, is dit achter in het register makkelijk op alfabet terug te zoeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen