Recensie: Als geen ander - Una LaMarche

Auteur: Una LaMarche
Recensie: Xandra Sc
ISBN: 9789000344246
336 pagina's | Uitgeverij Van Goor | januari 2016

Una LaMarche:
geen auteursinformatie beschikbaar

Een eerste liefde raakt je altijd tot in de kern van je wezen. Maar alleen de meest wezenlijke liefde verandert je leven voor altijd. Devorah is een lief meisje dat nooit is afgeweken van haar strenge chassidische opvoeding. Jaxon is een grappige en slimme nerd die zich nooit gemakkelijk heeft gevoeld in de buurt van meisjes. Ze hebben hun hele leven doorgebracht in Brooklyn aan weerszijden van dezelfde straat. Hun paden hebben elkaar nooit eerder gekruist... Tijdens een orkaan stranden ze samen in een lift, waar het lot ze geen andere keuze laat dan een verbinding aan te gaan. Hoewel hun relatie ten strengste verboden is, spreken Devorah en Jax in het geheim met elkaar af en riskeren ze alles om samen te kunnen zijn. Maar hoe ver kunnen ze gaan?

Recensie door Xandra Sc:
Ik heb me laten verassen door dit boek, voordat ik begon had ik geen idee waar het boek overging. In het begin had ik moeite om in het verhaal te komen, ook al boeide het me toch ook wel. En wat ben ik blij dat ik doorgelezen heb, het was de moeite waard. Het begin van het boek leek wat afstandelijk geschreven. Ook al is het boek in ik-perspectief geschreven en beleef je het verhaal vanuit de twee jeugdige hoofdpersonen, Devorah en Jaxon.

In het begin van het verhaal worden er veel Jiddische/Hebreeuwse gebruiken en woorden gebruikt, ik weet hier niets vanaf dus dat was wennen. Devorah wordt in het strenggelovige milieu van het Chassidisme opgevoed en Jaxon is een donkere jongen die aan de verwachtingen van zijn ouders wil voldoen. Het boek laat goed zien wat de verschillende milieus zijn waar Devorah en Jaxon in opgroeien. En waarom het zo moeilijk is om je dromen en toekomst te volgen of te veranderen. De normen en waarden die je van je ouders, familie en gemeenschap meekrijgt zijn erg bepalend hoe je in het leven staat en hoe je gedachten vormt over het leven.

Vrije wil is een illusie, brult de vader van Devorah. Zelf kiezen wat voor rok je draagt of met wie je trouwt, heeft niets met vrijheid te maken. De enige echte vrijheid, die je kunt bereiken, is je leven te leven volgens de wil van Hasjeem.

Naarmate ik verder in het boek vorderde, wilde ik niet meer stoppen met lezen. De meeste vreemde woorden waren verklaard en duidelijk voor mij. Het boek is een liefdesroman met een diepere betekenis. Hoe je loskomt van je ouders en hoe ver je gaat voor liefde.

Devorah: Mij is geleerd dat TV afleid van de dingen die belangrijk zijn. Jaxon: Maar is dat niet precies de bedoeling. Devorah: Zo heb ik het nog nooit bekeken.

Devorah denkt: De versplintering waarover de Rabi sprak, voel ik maar al te goed- mijn toewijding aan mijn familie versus de magnetische aantrekkingskracht van Jaxon; mijn verlangen naar vrijheid en nieuwe, onbekende dingen versus mijn behoefte aan veiligheid en stabiliteit. Wat ik ook beslis ik zal een deel van mezelf voorgoed verliezen.

Ook als je jong bent zullen je keuzes die je maakt je vormen.

Ik geef dit boek 4 sterren. Omdat het een kijkje in een andere leven geeft, hoe het is om al te weten van jongs af aan wat jouw levenspad is. En hoe je door een andere levenskijk niet dommer maar wijzer wordt. En wat voor invloed een eerste liefde heeft.