Recensie: Blauwe maan - Jaye Wells

Titel: Blauwe maan (Kate Prospero-serie #2)
Auteur: Jaye Wells
Genre: Urban
ISBN: 9789026137891
400 pagina's | Uitgeverij De Fontein | januari 2016

Jaye Wells:
Jaye Wells is USA Today-bestsellerauteur van urban fantasy en crime. Als ze niet schrijft, reist ze graag, drinkt goede whisky en onderneemt enge dingen (om die ervaringen vervolgens in haar boeken te verwerken).

In Blauwe maan, het tweede deel in de Kate Prospero-serie van Jaye Wells en het vervolg op Grijze magie, lopen de spanningen in Babylon hoog op... De aanstaande blauwe maan, de tweede volle maan binnen een maand, zorgt voor onrust onder de inwoners van de stad Babylon, Ohio. Kate en haar collega’s doen er alles aan om de vrede te bewaren, maar dat wordt moeilijk als er een nieuwe magische drug is opduikt die de gebruikers aanzet tot verkrachting en geweld. En hoe dichter bij de volle maan, hoe krachtiger de drug wordt. Ze hebben maar een paar dagen om de zaak op te lossen, voor er in de hele stad slachtoffers zullen vallen...

Recensie door Miranda:
Kate is nog maar amper bijgekomen van haar eerste avontuur en haar eerste aanraking sinds tijden met Grijze magie. En dan kondigt zich het volgende probleem al aan. Er gebeuren vreemde dingen in Babylon, zoals vreemde inbraken waarbij drankjes gestolen worden. Dan heb je nog de blauwe maan die zich aankondigt, hoe dichterbij deze komt des te meer invloed deze op de mens heeft. Doordat in het verleden erge dingen voorgevallen zijn tijdens de Blauwe maan, probeert de stad zich voor te bereiden op de komst hiervan.

Een grote zware taak voor de taskforce MEA waarvoor Kate werkt. Samen met haar partner moet zij ervoor zorgen dat het zo rustig mogelijk blijft. Maar beide lijken geheimen voor elkaar mee te hebben waarmee ze worstelen. Als dat nog niet het ergste is wordt Kate gedwongen om haar oom Abe onder ogen te komen. Ook ex Jon Volos houdt Kate continue in de gaten. En dan zijn er nog meer vreemde dingen aan de hand, waarom ontwijken kleine man en zijn zus Kate wanneer zij naar hun op zoek gaat voor informatie?

Er duikt een duister figuur op in Babylon, en dat ligt in connectie met de Blauwe maan. Deze mysterieus persoon zorgt ervoor dat iedereen als een kip zonder kop rond loopt en de mensen zichzelf helemaal lijken te verliezen.

Wat een ontzettend leuk verhaal weer, ook al zijn bepaalde onderwerpen serieus in het boek, hoe sommige woorden benoemd worden hebben mij heel wat lachstuipen bezorgd. Boek met een spannend tintje en een lach. Ik begin steeds meer Kate te waarderen. In deel 1 Grijze magie was haar karakter al goed uitgewerkt maar in Blauwe maan komt zij steeds meer tot haar recht. Ook komt de lezer meer over haar partner Morales te weten. In het eerste deel had ik in het begin mijn vragen bij hem en hoe hij op Kate reageerde maar nu vind ik het een hartstikke leuk karakter, en hoe zij beide om elkaar heen draaien in het boek, heerlijk! Vooral hoe hun zich gedragen en voelen na een scene uit het boek waarin Kate door bepaald magisch drankje alle remmen los gooit. En de woorden die er gebruikt worden, hilarisch! Ik heb ontzettend genoten van dit boek! Het is spannend maar ook zo grappig nu en dan. Ik wil meer Kate! En Morales! Nu maar wachten totdat deel 3 in het Nederlands verschijnt.