Recensie: De Helse Creaties 3 - De ijzeren prinses - Cassandra Clare

Titel: De ijzeren prinses (De Helse Creaties 3)
Auteur: Cassandra Clare
ISBN: 9789048826957
512 pagina's | Moon Uitgevers | 2015

Cassandra Clare:
Cassandra Clare werd als kind van Amerikaanse ouders geboren in Iran en reisde tot haar tiende de hele wereld over met haar familie. Om zichzelf te vermaken las ze erg veel. Na de middelbare school ging ze bij een roddelblad werken en begon ze ook aan haar eerste boek. Inmiddels is Kronieken van de onderwereld een begrip onder fantasyliefhebbers.

Axel Mortmain wil De Helse Creaties, een leger van meedogenloze wezens, inzetten om de schaduwjagers te vernietigen. Om zijn plannen ten uitvoer te kunnen brengen, heeft hij echter nog één iemand nodig: Tessa Gray. Als Mortmain Tessa ontvoert, doen Jem en Will - de twee jongens die het meest van haar houden - er alles aan om haar te redden. Ondertussen realiseert Tessa zich dat zijzelf de enige is die haar kan redden. Maar kan één meisje alleen een heel leger overwinnen?

Daar is hij dan het derde en laatste deel van De helse creaties. Een rollercoaster van gevoelens zijn er door de boeken heen gegaan. Draaide deel 2 vooral om de gevoelens tussen Tessa, Will en Jem. Lijkt het derde deel zich meer te concentreren op Mortmain die het voorzien heeft op Tessa en zijn obsessie om door middel van haar samen met zijn leger van helse creaties om de schaduwjagers te vermoorden.

Terwijl Tessa zich volop aan het voorbereiden is op haar huwelijk wordt zij totaal onverwachts ontvoerd door Mortmain. Hij heeft alle drugs in de stad opgekocht in de hoop dat Tessa zich zou overgeven aan hem in ruil voor de drugs die Jem zo hard nodig heeft om te overleven. Maar Jem wil alleen maar dat hun de tijd  samen doorbrengen welke hen nog rest. Ondanks dit wordt Tessa tijdens een verrassingsaanval ontvoerd. Mortmain wil dat Tessa zich in zijn vader veranderd. Gaat Tessa dit doen en wat wil Mortmain daarmee voor elkaar krijgen?

Wat deel twee qua spanning leek te missen, komt in De ijzeren prinses driedubbel terug. Het proloog weet meteen je aandacht te vangen en bij de lezer rijzen er meteen vragen. Later in het boek vallen alle puzzelstukjes op zijn plek. Ook de kleinere personages hebben allemaal hun eigen verhaal en gevoelens. Deze worden net zoals wij van alle andere delen ook gewend zijn weer tot de puntjes uitgewerkt waardoor iedereen zo zijn eigen verhaal heeft. Dit verhaal zorgt ervoor dat bij de lezer binnen no time de tranen over de wangen biggelen. Wat een emoties komen er los! Clare heeft alles voor deel drie bewaard. Eindelijk komen er antwoorden op alle vragen en worden de losse eindjes afgewerkt. Naar mijn menig is dit deel het beste van de trilogie.