Recensie: De oogst is voorbij - Geert van der Kolk

Titel: De oogst is voorbij
Auteur: Geert van der Kolk
ISBN: 9789462970052
320 pagina's | Uitgeverij De Kring | januari 2016

Geert van der Kolk:
Geert van der Kolk studeerde geschiedenis en werkte daarna als freelance journalist in Polen, Moskou en het voormalige Oost-Berlijn. In 1981 ging hij naar Amerika als Fulbright Fellow van Princeton University. Hij was Amerika-correspondent van Het Parool en schreef ook over Mexico en de burgeroorlog in El Salvador. Zijn eerste korte verhalen verschenen begin jaren tachtig in de literaire tijdschriften Maatstaf en De Revisor. Ze werden gebundeld in zijn debuut De nieuwe stad (1987). Daarna volgden kort na elkaar drie andere bundels en de roman Käte Jahngeïnspireerd op zijn verblijf in Oost-Berlijn. Behalve schrijver is hij ook een verwoed zeezeiler. Zijn zeilavonturen in Groenland, de Bahama's en Haïti zijn weerkaatst in de romans Noordtij, De smokkelaar van de Exuma's en De waterverkoper. Ter voorbereiding van De oogst is voorbij zwierf hij meer dan een half jaar door Oost-Afrika.

Vanaf het moment dat ingenieur Andries Jordaan in Afrika aankomt, gaat alles anders dan hij had gehoopt. Het ontwikkelingsproject waar hij komt te werken blijkt een puinhoop, de lokale stammen zijn onverschillig of achterdochtig, en de autoriteiten dwarsbomen hem zoveel ze kunnen. Jordaan krijgt onverwacht hulp van Pippa Roberts, een Engelse dokter die een regionale kliniek wil openen. Ze geloven dat ze samen iets goeds tot stand kunnen brengen, maar onderschatten hoe eindeloos gecompliceerd, weerbarstig en gewelddadig de Afrikaanse werkelijkheid is. Hun eigen drijfveren blijken minstens even gecompliceerd te zijn.

Recensie door Nynke:
De Nederlander Jordaan, of Jordan, zoals hij genoemd wordt, komt aan in Kenia als ontwikkelingswerker. Hij is een idealist en heeft grootste plannen om het leven voor de mensen beter te maken door ondermeer landbouw te introduceren in een gebied met veehoudende stammen. Hij wil het voortvarender aanpakken dan zijn voorganger, die lijkt het, niet zoveel heeft uitgevoerd. Ongeveer tegelijk met hem start een vrouwelijke arts, Pippa, met gelijke idealen. Het lijkt allemaal goed te gaan, Jordan krijgt ook een relatie met deze arts. Een complicerende factor is wel dat hij in Nederland een gezin heeft. Samen met Pippa gaat hij de strijd aan tegen de corruptie en proberen ze echt het verschil te maken. Dit is een interessant aspect van het boek. Het is schokkend hoeveel geld er niet terecht komt op de goede plaats en ook de terughoudende manier waarop de bevolking reageert op de hulp die wordt aangeboden. Als er een burgeroorlog uitbreekt, zien allerhande hulporganisaties en wat louche figuren brood in het gebied en wordt Jordan gestimuleerd om bij verschillende hulporganisaties aan te kloppen. Dit is echt verbijsterend om te lezen. Pippa is inmiddels weer naar Engeland vertrokken en dit lijkt een ommekeer te zijn in het leven van Jordan. Je merkt dat hij steeds meer afglijdt. Voor De oogst is voorbij heeft de auteur zes maanden in Tanzania, Kenia en Oeganda rondgezworven. Hij weet de juiste toon te treffen in deze meeslepende roman en schetst geloofwaardige karakters die echt een ontwikkeling doormaken. Dit boek laat mij gedesillusioneerd achter. Niet alleen over de manier waarop ontwikkelingshulp werkt in de praktijk, want dat is voor een deel wel bekend, maar ook dat wat het heeft gedaan met de hoofdpersoon in dit boek. Een echte aanrader om te lezen, maar niet een boek waar je vrolijk van wordt.