Recensie: Hemels land - Rachel Visscher

Titel: Hemels land
Auteur: Rachel Visscher
ISBN: 9789020608380
223 pagina's | Pepper Books | februari 2016

Rachel Visscher:
Rachel Visscher studeerde onder meer maatschappijgeschiedenis aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Ze werkt als regisseuse van documentairefilms en schrijfster van toneelstukken, artikelen en boeken. Tot haar opdrachtgevers behoren onder andere de NCRV, de Volkskrant en AT5. Rachel woonde en werkte langere tijd in Italië en sprak er met vluchtelingen en migranten. In samenwerking met de Nederlandse ambassade organiseerde ze een project over migratie en literatuur om deze problematiek aandacht te geven.

Joshua is zijn thuisland Afrika ontvlucht. In zijn verbeelding is Europa het gedroomde continent waar hij eindelijk veilig zal zijn. De Nederlandse violiste Céline is een rijzende ster. Haar verbluffende spel hapert wanneer het haar niet lukt grip te krijgen op een engel die in een muziekstuk van Alban Berg de hoofdrol speelt. De Amerikaanse Angela reist na het verlies van haar echtgenoot door Italië. Opgejaagd door herinneringen uit het verleden hoopt ze daar haar verdriet te verwerken. En dan is er nog een mysterieuze Italiaan uit het zuiden van het land, een gangster vol angsten en onvolkomenheden. Hij verbindt de maffiaclans uit Calabrië met die in het noorden, maar twijfelt steeds meer aan zijn missie.

Recensie door Nynke:
In dit boek zijn er drie hoofdkarakters. Een Nederlandse violiste op tour in Italië, die ondertussen worstelt met de relatie met haar vriend die net in een psychiatrische inrichting is opgenomen. Een Amerikaanse vrouw die naar Italië is vertrokken om de dood van haar man een plek te geven in haar leven. Ook krijgen we te maken met een Italiaan die werkzaam is voor de maffia. Tenslotte is er nog Joshua, een vluchteling uit Nigeria die met de boot aankomt in het bekende Lampedusa en allerlei ontberingen moet doorstaan. De hoofdstukken zijn afwisselend vanuit de verschillende karakters geschreven. In een ander lettertype wordt binnen de hoofdstukken teruggegrepen op het verleden van de hoofdpersonen. Dit lijkt ingewikkeld, maar de auteur houdt door de duidelijke hoofdstukindeling en het gebruik van verschillende lettertypes een heldere structuur aan. Aan het begin van het boek is het niet duidelijk hoe de karakters met elkaar verbonden zijn. Een notitieboekje speelt hier een centrale rol in en dit wordt aan het eind van het boek volledig uit de doeken gedaan. Ook staan deze mensen allemaal voor een grote verandering in hun leven. De auteur heeft naast dit verhaal, aan het eind van het boek verhalen opgetekend van een aantal vluchtelingen die zij heeft ontmoet in Italië, waar ze 1,5 woonde om onderzoek te doen naar bootmigranten. Ik heb mijn twijfels bij de opzet van dit boek. De vluchtelingenproblematiek is natuurlijk een heel actueel thema en dit weet de auteur zeker goed weer te geven, maar door het opvoeren van zoveel karakters langs de zijlijn, leidt dit de aandacht ook wat af van het thema. De keus om het verhaal vanuit verschillende perspectieven te belichten vind ik een goede, maar dit was nog beter tot zijn recht gekomen als er wat minder personen waren opgevoerd. Een aangrijpend boek met een puntje van kritiek.