Recensie: Zeg maar Binny - Hilary McKay

Titel: Zeg maar Binny
Auteur: Hilary McKay
Genre: Jeugd (11+)
ISBN: 9789044825909
248 pagina's | Uitgeverij Clavis | januari 2016

Hilary McKay:
Hilary McKay schreef over haar eigen jeugd drie boeken, die jammer genoeg niet in het Nederlands zijn vertaald. Net als in haar andere verhalen komt hierin veel humor voor. Toen ze voor haar tweede boek in die serie in haar geboorteland een belangrijke prijs kreeg (Smarties Book Price), stopte ze met werken in het laboratorium. Ze kon toen al haar tijd aan het schrijven besteden. Met het eerste boek van haar dat in het Nederlands is vertaald, Hond Vrijdag, had ze meteen succes: ze won er een Vlag en Wimpel mee. Inmiddels zijn er nog twee boeken verschenen over de families Robinson en Brogan: Huize Havermout en Maffe tante Mabel. Voor jongere kinderen maakte ze een aantal  sprookjesachtige en grappige verhalen over een nogal eigenwijze koningin, die heel wat te stellen heeft met haar bedienden!

Als Binny acht is, sterft haar vader, en alles verandert. Samen met haar moeder, haar grote zus en haar kleine broer moet ze verhuizen naar een appartementje. Maar het ergste is dat ze haar hond Max kwijtraakt door de schuld van haar vreselijke oude tante Violet ... Drie jaar later, kort na de begrafenis van oma, verandert alles opnieuw: tante Violet gaat plotseling dood en laat Binny een klein huisje aan de kust na. Het gezin verhuist nog een keer. Aan zee leert Binny haar buurjongen en 'beste vijand' Gareth kennen en ze geniet van de natuur, de vrijheid en de uitdagingen van Gareth. Kon ze nu Max nog maar terugvinden. Haar hond is al die jaren geen dag uit haar gedachten geweest ...

De voorkant is vrolijk van kleur en de belangrijkste details van het verhaal staan erop, namelijk Binny de hoofdpersoon, haar hond Max en zeespullen, hun huisje ligt namelijk dicht bij de kust. De titel: Zeg maar Binny is simpel te verklaren. "Oké, maar hoe heet jij? Binny, Bin, Belinda, Bel. Meestal Binny. Zeg maar Binny."

Het boek vertelt een goed verhaal, alleen de schrijfwijze vind ik vreselijk. Eéntonig, geen swing. Het verhaal gaat over de familie Cornwallis; vader, moeder, Clem, James en Binny in een groot huis, een leuke school en de boekwinkel van hun vader. "Een boekwinkel zoals je alleen in de hemel tegenkomt. Boeken om een moord voor te doen." Wanneer haar vader overlijdt blijkt dat hij schulden achterlaat en moet het gezin verhuizen naar een klein appartement. Meteen daarna overlijdt oma en tante Violet, de zus van oma. Tante Violet laat een huisje achter en schenkt dit aan Binny, ondanks dat ze een vreselijke hekel aan elkaar hebben. Het gezin verhuist naar de kust en daar ontmoet Binny Gareth.

Alles gebeurt in de eerste paar hoofdstukken, de rest van het verhaal kabbelt voort. Haar vriendschap/vijandschap met Gareth wordt beschreven in aparte hoofdstukken onder de noemer "De getijdenpoelen". Hierdoor lees je al over hem terwijl Binny hem nog niet eens ontmoet heeft.

Dit is zeker niet mijn boek, had moeite om het uit te lezen. Ik verveelde me. Of dit aan de leeftijdscategorie ligt, het zou kunnen. Het boek is vanaf 11 jaar en ik ben heel wat ouder. Toch geef ik drie sterren omdat Binny een meisje is met pit die zich niet op haar kop laat zitten. Een personage die je in je hart sluit.

"Toen Binny elf was, had ze al in twee werelden geleefd. Een kinderwereld en een het wordt tijd dat je nu eens volwassen wordt wereld. Een makkelijke wereld en een harde wereld. Acht jaar in de eerste en drie jaar in de tweede".