Recensies: De laatste reis van de Ballerinus - Arienne Bolt & Linde Faas

Illustrator: Linde Faas
Recensie: Xandra Sc, Clasien
Genre: Jeugd (6+)
ISBN: 9789047707752
334 pagina's | Uitgeverij Lemniscaat | februari 2016

Arienne Bolt:
Arienne Bolt was docent tot ze stopte met lesgeven om dit boek te schrijven. Voor haar is geluk: 'Even vertoeven in een andere wereld.' In haar boeken schept ze nu zelf die andere werelden. De laatste reis van de Ballerinus is haar debuut.

Linde Faas:
Linde Faas studeerde cum laude af aan de kunstacademie van Breda. Ze werkt als animator van tekenfilms, als kunstenares en illustrator. Voor Lemniscaat illustreerde ze prentenboeken, de verhalen van Pieter Koolwijk over Vlo en Stiekel en Colafonteinen en spetterende verfbommen van Jesse Goossens.

Ravi woont met zijn vriend IJs, een zwerfhond, aan het water. Op zijn verjaardag verandert zijn leven. Hij krijgt een abonnement voor een dierentuin cadeau en hij ontmoet Sep, een kapitein op leeftijd die vergezeld wordt door zijn sprekende papegaai Sjon, ahum, John. De dierentuin blijkt een oude circustent te zijn, waar circusdirecteur Benno de scepter zwaait. Ravi komt er achter dat Benno van plan is de dieren aan de slager te verkopen. Dat mag natuurlijk nooit gebeuren. Hij besluit de dieren te redden, en na een zenuwslopende avond varen ze uit op de Ballerinus, het schip van kapitein Sep, om de dieren thuis te brengen. Er is wel een probleem... De dieren komen van over de hele wereld! Ravi en Sep trotseren gevaren, proberen uit handen te blijven van de slager en beleven avonturen die onvermijdelijk bij een lange reis horen.

Xandra Sc:
De harde kaft van het boek is heel aantrekkelijk met een mooie tekening en een aantrekkelijke blauwe kleur. In het boek staat een kaart met de reis die Ravi, Sep en de dieren afleggen. In het boek staan mooie kleurentekeningen die er niet te ingewikkeld uitzien. De plaatjes passen goed bij het verhaal. De schrijver gebruikt mooie niet te lange verhalende zinnen. Ook de hoofdstukken hebben een mooie lengte voor kinderen. Het boek leest makkelijk en is vanaf groep 4 voor de goede lezer te doen. Ook als volwassene vond ik het een leuk en verassend verhaal. De personages zijn goed neergezet, waardoor het een boek met gevoel en humor is geworden.
De leeftijd van de hoofdpersoon Ravi vond ik lastig vast te stellen. De Ballerinus is het schip van kapitein Sep waarmee de dieren weer thuisgebracht worden. Als kind zou je denk ik dit avontuur wel mee willen maken en zou ik zelf het boek stuk lezen. En dus als volwassene ook. De kinderen die dit verhaal lezen leren zo spelenderwijs meer over de werelden de zeeën. Echt een zeevaarders verhaal. Ook de vriendschap en liefde tussen de mensen en dieren spatten uit het boek, familieband zonder bloedband.
Ik geef dit boek 4,5 sterren, omdat het makkelijk en goed geschreven is, mooie tekeningen heeft en het een leuk avontuurlijk verhaal is.

Wat een geweldig leuk en spannend jeugdboek. Je leeft mee met Ravi en de zwerfhond IJs die vele avonturen beleven. De illustraties geven het boek een extra, omdat deze eenvoudig maar prachtig zijn. Ik denk dat de leeftijdsgroep aan dit boek vele uren leesplezier zal beleven, soms met een lach op hun gezicht, maar ook zullen ze angstige momenten meemaken.

Het verhaal gaat over Ravi, een jonge knul en Sep, een oude kapitein. Samen redden zij de circusdieren van het oude circus, dat nu een dierentuin blijkt te zijn. Bennie de eigenaar wil de dieren verkopen aan een slecht mens en Ravi en Sep voorkomen dit.

Je maakt kennis met de sprekende papegaai John, het aapje Oscar, Hans de leeuw en nog veel meer dieren. Met het schip "de Ballerinus" reizen ze de wereld rond om alle dieren thuis te brengen.