Recensies: Medicijn - Ingrid Oonincx

Titel: Medicijn
Auteur: Ingrid Oonincx
Recensie: Clasien, Coenraad
ISBN: 9789044345599
320 pagina's | The House of Books | januari 2016
Ingrid Oonincx:
Ingrid Oonincx is schrijver en columnist. Ze studeerde journalistiek. In 2009 stuurde Ingrid een manuscript in voor een schrijfwedstrijd die ze op overtuigende wijze won. Haar debuut Nickname werd genomineerd voor de Schaduwprijs voor het beste Nederlandstalige thrillerdebuut en de Crimezone Award voor de beste Nederlandstalige thriller. In 2011 verscheen haar tweede boek, Botsing, een psychologische thriller gebaseerd op een ware gebeurtenis. Botsing werd zeer goed ontvangen door pers en lezers. Eind 2013 kwam haar derde thriller Sluipweg uit. Ook dit boek kreeg lovende recensies. Ingrid heeft een wekelijkse column in het Brabants Dagblad waarin ze ingaat op de regionale actualiteit. Van 2012 tot 2015 blogde ze samen met Anita Terpstra op Hebban Crimezone.nl over de ups en downs in het schrijverschap. In 2015 heeft Ingrid zich aangesloten bij schrijverscollectief Moordwijven waarin zes Nederlandse en Vlaamse thrillerschrijfsters zich verenigd hebben.

Alleen een klein en machtig eliteclubje weet dat er al jaren een middel tegen veroudering bestaat. Wat hen betreft blijft dat geheim. Ontdekker Jacob Grünberg wil echter wereldwijde erkenning voor zijn uitvinding. Na de plotselinge dood van haar minnaar raakt pr-vrouw Ella Vreeland verstrikt in het huiveringwekkende web rondom deze meedogenloze wetenschapper en ontdekt ze de duistere schaduwwereld achter de schone schijn.

De titel Medicijn is zo duidelijk als het maar zijn kan, de kaft ziet er prachtig uit. Het verhaal vertelt over de wens, de eeuwige jeugd. Als je het verhaal met een korreltje zout neemt, belandt je in een spannende medische wereld vol met misdaden en intriges. Wat mij betreft is het onderwerp te vergezocht, een poedertje of zalfje, zelfs een spuitje hier en daar kan ik eventueel nog inkomen. Maar wat de schrijfster in dit verhaal bedenkt om jong te blijven, is te gruwelijk voor woorden.

De hoofdpersoon is Ella Vreeland, een onschuldig slachtoffer die door omstandigheden terecht komt in de kliniek van Jacob Grünberg, Hij heeft haar een hoofdrol toegedacht in dit medische proces. Ella verzet zich met alles wat ze in zich heeft. Samen met een politieagent die op verlof is gestuurd gaan ze proberen het gezicht achter de kliniek aan de wereld te laten zien.

Een middel tegen veroudering wordt nu nog alleen maar gebruikt door een kleine maar machtige eliteclubje. Maar Jacob Grünberg, de ontdekker van een middel tegen veroudering, wil zijn uitvinding wereldwijd op de markt brengen en hierdoor erkenning krijgen voor zijn ontdekking. Gaat hem dit ook lukken en wat brengt het allemaal teweeg .... Ella Vreeland heeft een goede baan als haar minnaar plotseling overlijdt, hierdoor raakt ze verzeild in een wereld die haar onmogelijk lijkt en komt ze in aanraking met de gewetenloze wetenschapper Jacob Grünberg, met alle gevolgen van dien ....

Jacob is een gewetenloze wetenschapper die koste wat het kost alle eer naar zich toe wil trekken om zijn plan te verwezenlijken zodat alle ogen op hem zijn gericht. Ella is een vrouw met een rugzak en heeft hierdoor een hoge muur om zich heen gebouwd. Dit uit zich in haar werk en ze heeft zo goed als geen sociaal leven. Maar dan is er de ommekeer en heeft ze meer in zich dan ze zelf had gedacht en wordt een sterke vrouw waar je voor moet oppassen.

De verhaallijn van Medicijn is vanaf het begin boeiend en de spanning wordt steeds verder opgevoerd. De personen die komen en gaan in het verhaal hebben, ondanks dat ze er maar heel even een rol in spelen, meer invloed op het verhaal dan dat je in eerste instantie denkt. Dit wordt duidelijk naarmate het verhaal vordert. De zijwegen die het geheel opluisteren zorgen dat je ook nog verrast wordt tijdens het lezen. De spanning is goed aanwezig en wordt mooi gedoseerd neergezet. Niets wordt er te vroeg prijsgegeven zodat je geboeid blijft tot het einde.

Het is altijd moeilijk om uniek en iets nieuws te verzinnen, maar waar het om gaat is hoe zet je een verhaal neer en vanuit welk oogpunt ga je het onderwerp te lijf en hiermee kan je jezelf onderscheiden. Met dit boek heeft Ingrid dit zeer zeker gedaan en je kunt rustig zeggen dat ze er een uniek verhaal van heeft gemaakt.