Recensies: Nodig - Joelle Charbonneau

Titel: Nodig
Auteur: Joelle Charbonneau
Recensie:Clasien, Saskia
ISBN: 9789045210247
320 pagina's | Karakter Uitgevers | januari 2016

Joelle Charbonneau:
Joelle Charbonneauis een Amerikaanse schrijfster, acteer- en stemcoach. Ze trad op in verschillende opara’s en musicals voor ze zich op het schrijven stortte. Ze debuteerde met de detectiveserie over Rebecca Robbins en schreef ook enkele op de tv-serie Glee geïnspireerde boeken: The Glee Club Mysteries. In Nederland is Charbonneau bekend door de spannende Young Adult-serie De Test-trilogie.

Een voor een sluiten de tieners in Nottawa, Wisconsin, zich aan bij het nieuwste en hipste sociale medium, NODIG, en ze moeten daarvoor een vraag beantwoorden: wat heb je nodig? Een nieuwe iPhone? Een backstagekaartje voor een concert? In ruil voor een schijnbaar simpele taak, zal NODIG het verzoek inwilligen. Iedereen doet het. Dus waarom zou jij het niet doen? Kaylee Dunham weet wat ze nodig heeft – een nier voor haar zieke broer. Ze gelooft niet dat een sociaal netwerk zou kunnen helpen, maar ze heeft niks te verliezen. Of wel? Na haar verzoek te hebben ingediend, realiseert ze zich wat de prijs is die betaald zal moeten worden om haar verzoek in te willigen. De eisen die NODIG aan de gebruikers stelt in ruil voor het in vervulling laten gaan van hun wensen worden steeds hoger, evenals het aantal slachtoffers dat als gevolg ervan valt. Zal Kaylee in staat zijn om het mysterie achter het NODIG-netwerk te ontrafelen en de stekker eruit te trekken voordat het te laat is…?

Sinds de Test-trilogie ben ik fan van deze schrijfster. Nodig is een waardige opvolger, spannend met mooie details.

Een hip  sociale medium "Nodig", alleen voor de jongeren van de high school. Wordt lid geef door wat je nodig hebt, doe de tegenprestatie en de nieuwste gadgets zijn van jou. Hoever ga je voor luxe, waar leg je de grens? Jongeren worden uitgedaagd, gaan tot het uiterste, zelfs tot in de dood. Ze willen niet meer werken of sparen voor hun wensen.

Kaylee is de enige die haar wantrouwen heeft, haar verzoek een nier voor haar broertje wordt niet ingewilligd, er volgt geen tegenprestatie. Kaylee verzet zich, gaat naar de politie met alle gevolgen van dien. Wat volgt is een spannend verhaal, vol met gruwelijke daden door jongeren volbracht.

Er volgt een spannend plot. Een nadeel vind ik het open einde, komt er nog een vervolg op dit verhaal dat zich afspeelt in Noorwegen?

Saskia:
Toen ik de beschrijving van dit boek las, was mijn interesse gelijk gewekt. Vol goede moed begon ik met lezen. Tot ongeveer op 1/3 van het boek vond ik het verhaal geweldig. Helaas daarna werd het naar mijn idee allemaal nogal wat verwarrend waardoor mijn enthousiasme afnam. Het verhaal wordt grotendeels vertelt door Kaylee, maar ook andere personen komen aan het woord, en dat zijn er nogal wat waardoor je je aandacht er goed bij moet houden. Alleen het personage Kaylee wordt goed uitgediept en daardoor leer je haar goed kennen. De andere personages komen alleen oppervlakkig aan het woord. Op een gegeven moment had ik echt moeite om door te lezen, ik vond het nogal ongeloofwaardig allemaal. Het is een beetje een science fiction verhaal, met een heleboel actie en vreemde gebeurtenissen. Ik weet het niet .... ik kan me best voorstellen  dat er mensen zijn die enorm van dit boek genieten ... maar voor mij was het iets TE veel actie en ongeloofwaardigheid. Toch geef ik het boek drie sterren omdat ik vooral het begin erg sterk vond, jammer dat het mijn interesse niet kon vasthouden.