11-04-16

Recensie: Als het lot lacht - Adam Johnson

Titel: Als het lot lacht
Auteur: Adem Johnson
272 pagina's | Uitgeverij Signatuur | februari 2016
Adam Johnson:
Adam Johnson is een Amerikaanse auteur van romans en korte verhalen. Hij is geboren in South Dakota en groeide op in Arizona. Johnson woont in San Francisco en geeft les aan Stanford University. Hij is oprichter van de Stanford Graphic Novel Project. De bekroning met de National Book Award 2015 bevestigt Johnsons positie als een van Amerika's grootste hedendaagse schrijvers.

In zes meesterlijke verhalen duikt Johnson in het leven van gewone mensen in ongewone situaties. Een programmeur die troost vindt in een digitaal evenbeeld van de president van de Verenigde Staten; een jonge man die naar de moeder van zijn zoon zoekt in een door de orkanen totaal geruïneerd Louisiana; een beklemmend perspectief van een vrouw met kanker die tussen slaap en wake leeft; een voormalige bewaker van een Stasi-gevangenis in Oost-Duitsland die fel zijn verleden ontkent, zelfs als de stukjes daarvan voor zijn deur gelegd worden. En last but not least twee deserteurs uit Noord-Korea die zich proberen aan te passen in het Zuid-Koreaanse Seoul terwijl een van hen de vrouw die hij heeft achtergelaten maar niet kan vergeten.

Recensie door Coenraad:
Adam Johnson neemt je mee in zes meesterlijke verhalen over gewone mensen in ongewone situaties. Een programmeur die in een digitaal evenbeeld van de president troost vindt, een jonge man die in totaal geruïneerd Louisiana de moeder van zijn zoon zoekt, een vrouw met kanker die tussen slaap en wake leeft, een voormalig directeur van een stasi-gevangenis in Oost-Duitsland die zijn verleden fel ontkent en als laatste twee mensen die gevlucht zijn uit Noord-Korea en zich proberen aan te passen in het Zuid- Koreaanse Seoul. Stuk voor stuk verhalen die aangrijpend zijn.

Ik lees niet vaak korte verhalen maar als ik dan weer eens een boek met korte verhalen uit heb ben ik weer zeer aangenaam verrast. Dan  vraag ik me af waarom lees ik eigenlijk dit genre niet vaker? Adam Johnson heeft in deze 6 zo totaal verschillende situaties beschreven die je aangrijpen en tot nadenken aanzetten. Hoe zou jij reageren in dit soort situaties en hoe ga je er mee om?Het zijn stuk voor stuk situaties waarin je jezelf goed in de personen kunt verplaatsen. Verschillende aspecten komen naar voren zoals liefde en verlies,  kinderporno maar ook  technologie en natuurrampen. Als ik een verhaal uit had kreeg ik het gevoel dat er misschien nog meer in kon zitten en kon uitgroeien tot een zelfstandig boek.

Zes verhalen die vlot zijn geschreven en die een boodschap met zich mee dragen. Een knap staaltje schrijversvakmanschap welke met veel plezier is gelezen.