Recensie: De Anderen 1 - Rode letters - Anne Bishop

Auteur: Anne Bishop
Genre: Urban
ISBN: 9789026137518
544 pagina's | Uitgeverij De Fontein | 2015

Anne Bishop:
Anne Bishop woont en werkt in New York. Haar boeken zijn bekroond met diverse prijzen en ze heeft meerdere keren in de top van de New York Times-bestsellerlijst gestaan.

Meg Corbyn is een cassandra sangue, een bloedprofeet, die de toekomst ziet elke keer dat haar huid bloedt. Op de vlucht voor de man die haar gave wil gebruiken om rijk te worden eindigt ze in een Stadspark van de Anderen - waar de menselijke wet niet geldt... Simon Wolfgard, gedaantewisselaar en leider van het Stadspark in Lakeside, weet niet wat hem ertoe beweegt om Meg de baan te geven van Contactmens. Maar als hij Megs geheim ontdekt, moet hij beslissen of zij het waard is om de broze vrede tussen mensen en de Anderen op het spel te zetten.

De wereld is anders dan de wereld die wij kennen, zo hebben de dagen een andere naam. Maar er is nog iets vreemds aan de hand. Niet de mensen staan bovenaan in de voedselketen maar de zogenaamde Anderen. Zo bestaan er wolven, beren, uilen, kraaien enz, en het bijzondere eraan is: Ze kunnen allemaal een menselijk gedaante aannemen! Als we het hebben over nachtmerries die uitkomen, er zijn zelfs vampiers! En pas maar op dat je de elementen niet per ongeluk beledigd, natuurramp gegarandeerd.

In het eerste deel: Rode letters maken wij kennis met Meg Corbyn, zij is een bloedprofeet of Cassandra sangue. Zij is in staat de toekomst te zien maar moet daarvoor wel diep in haar huid snijden. En dat is niet altijd zonder gevaar. Meg is op de vlucht en komt terecht in het stadspark. Hier worden normaal alleen Anderen geaccepteerd. Simon Wolfgard, is de leider van het stadspark en vind dat Meg stinkt. Zij heeft geen prooigeur. En dat vind hij meer als vreemd. Nadat Simon op reis is geweest en Meg op zijn neefje Sam heeft laten passen, slaat zijn mening omtrent Meg totaal om. Hij moet haar koste wat het kost beschermen! Er wordt namelijk op haar gejaagd buiten het stadspark om. Niemand is meer te vertrouwen behalve zijn eigen volk. Simon krijgt steeds meer waardering en gevoelens voor Meg. Waar gaat dit allemaal op uitlopen?

In het begin van het boek krijgt de lezer een klein stukje geschiedenis over de wereld van de Anderen. Ook worden de dagen van de week benoemd. Wat erg goed uitkomt daar de dagen vaak aan bod komen in het boek, het is dan makkelijk even terug naar het begin te bladeren om te weten welke dag het nog maar was.

De personages zijn goed uitgediept, zelfs de personages met een kleinere rol in het boek krijgen hun plek. Ondanks dat er best veel personages in voorkomen is het niet storend. Het verhaal steekt zeer goed in elkaar waardoor je als lezer alles goed kunt volgen. Het boek mist zijn spanning welke in de overige Urban boeken wel volop aanwezig is. Ook dit heb ik niet als storend ervaren. Bishop geeft zoveel dimensie aan het verhaal en daarnaast is het zéér goed uitgediept! Je wilt zo graag meer te weten komen over de Anderen. Het is simpelweg reuze interessant. Pas tegen het einde van het verhaal komt er weer spanning om de hoek kijken en in volle vaart dender je door het boek heen. Meer dan 400 bladzijden puur lezersplezier. In één woord: uniek.