10-04-16

Recensie: De Real Meal Revolutie - Tim Noakes & Jonno Proudfoot

Titel: De Real Meal Revolutie
Auteur: Tim Noakes & Jonno Proudfoot
Co-auteur: Sally-Ann Creed
Recensie: Marion
Genre: Kookboeken
ISBN: 9789045031118
304 pagina's | Uitgeverij Atlas Contact | maart 2016

Tim Noakes:
Tim Noakes is emeritus professor in sport- en bewegingswetenschappen aan de universiteit van Kaapstad en ontving een eredoctoraat aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Hij rende meer dan 70 marathons en ultramarathons en schreef de wereldwijde bestsellers The Lore of Running en Waterlogged. Nadat hij gediagnosticeerd werd met diabetes type II, ging hij zich richten op voeding. Noakes gaat de strijd aan tegen obesitas en hart- en vaatziekten, en weigert zich neer te leggen bij de wetenschappelijke status quo. In De Real Meal Revolutie opent hij ons de ogen: hij prikt voor eens en altijd de mythe door dat vetarm eten gezond is, en schetst onze voedingsgeschiedenis die leidde tot de huidige gezondheidscrisis.

Jonno Proudfoot:
Jonno Proudfoot is een van de bekendste chef-koks van Zuid-Afrika. In 2014 vestigde hij een wereldrecord door van Mozambique naar Madagaskar te zwemmen – een tocht van 460 kilometer. Hij is een expert en pionier op het gebied van de LCHF-(low carb, high fat)-kookstijl. 

Sally-Ann Creed:
Sally-Ann Creed is diëtiste. Ze volgde een post-graduate opleiding tot voedingsdeskundige in Australië. Gedurende haar jeugd had ze veel gezondheidsproblemen, maar door een aanpassing in haar voedingspatroon herwon ze haar gezondheid.  Haar levensdoel is om anderen te helpen om dezelfde resultaten te behalen. Creed schreef eerder Let Food Be Your Medicine, een gids voor een gezond leven.

Over het boek:
In De Real Meal Revolutie leggen een professor, een chef-kok en een voedingsdeskundige uit hoe we weer kunnen gaan eten wat goed voor ons is: vetrijk, koolhydraatarm en suikervrij. Geen voorverpakte troep maar veel groenten, vlees, vis, kaas, noten en vet. Want vet is lekker en geeft langdurig energie. Koolhydraten verzadigen je hongergevoel niet - ze stimuleren het juist. Bovendien, zo laat professor Noakes zien, leiden ze tot de aanmaak van insuline. Dat is dé veroorzaker van o.a. obesitas en diabetes, en bijzonder schadelijk voor mensen met insulineresistentie. Met de praktische tips en smaakvolle, robuuste recepten in dit boek kom je van je suiker- en koolhydraatverslaving af. Zo helpt De Real Meal Revolutie je een revolutie tot stand te brengen: een gezonder, energieker leven door gewoon weer écht te eten.

Recensie door Marion:
De Real Meal Revolutie staat voor ‘’Echt eten voor een gezonder en energieker leven’’. Deze tekst sprak mij direct aan, want wat meer energie is altijd meegenomen, zeker als dit mogelijk is door je eetpatroon aan te passen, want eten doe je toch elke dag …

Het boek bestaat in het eerste gedeelte vooral uit informatie over de auteurs, een korte geschiedenis van het menselijk eetpatroon en Banting. Banting is eigenlijk het woord wat in het hele boek wordt gebruikt voor het eetpatroon dat de Real Meal Revolutie bepaald. Voor je begint maak je kennis met de tien geboden van Banting en krijg je bij de inleiding een duidelijke lijst te zien, die onderverdeeld is in kleuren (rood, oranje, groen). Bij Banting gaat het vooral om het beperken van de inname van koolhydraten en weglaten van suikers en bepaalde plantaardige oliën. Er wordt veel gesproken over de HFLC manier (High Fat Low Carb). Doordat je maaltijden eet met veel vet en eiwitten, ben je snel goed verzadigd en ook voor een langere periode. Wel is het de bedoeling om veel groenten uit de groene lijst te eten om je lichaam genoeg voedingstoffen te geven. De groene lijst bevat weinig tot geen koolhydraten, hier mag je zoveel van eten als je wilt. Oranje staat voor kalm aan en opletten en kun je als aanvulling zien op de groene lijst. Rood staat voor vermijden, deze producten bevatten of veel koolhydraten of zijn volgens het Banting principe giftig (olie uit zaden of soja.)

Om je goed om weg te helpen staan er in het boek ook verschillende recepten, allemaal duidelijk beschreven en makkelijk te maken. Je hoeft echt geen keukenprinses of -prins te zijn. De recepten zijn onderverdeeld in Ontbijt, Vlees, Gevogelte, Vis en Bijgerechten, waardoor je makkelijk een gerecht terug kunt vinden. Als afsluiting staat er nog een hoofdstuk over de wetenschappelijke onderbouwing van het Bantingdieet in het boek. 

N.a.v. de Real Meal Challenge ben ik ook de uitdaging aangegaan om een maand lang te leven en te eten volgens de principes van het boek. Hieronder vind je een uitgebreid verslag van mijn Real Meal Challenge, maar ik zal voor wie niet het hele bericht wil lezen een beknopte versie geven: 
het leek mij een leuke uitdaging en ik ben ook eigenlijk direct van start gegaan zodra ik het boek in huis had. Al vrij snel was duidelijk dat het handiger is om je eerst even wat beter in te lezen en de juiste basisboodschappen in huis te hebben. De eerste week heb ik het om de dag gedaan, zo kon ik alvast wennen en de meeste producten die ik kon gebruiken had ik al. Aan het begin merkte ik vooral het ontwennen van suiker en koolhydraten, maar hier moet je even doorheen. Al vrij snel heb je door wat je kunt bereiden als ontbijt en maaltijd verder op de dag en lijk je langer verzadigd te zijn. Bij mij begon vooral in de avond de energie los te komen. Doordat ik meerdere intoleranties heb en weinig groenten verdraag, was het voor mij lastig om volledig mee te kunnen doen, maar ik heb zover als mogelijk mijn best gedaan. Als je verder geen problemen hebt met inname van voeding, is het zeker een manier van leven om uit te proberen. Veel recepten, zoals spaghetti van courgette, vaker vis, groentelasagne, of een omelet met kaas als ontbijt zal ik zeker voortzetten.

Mijn ervaringen tijdens de Real Meal Challenge (welke eerder op Facebook zijn geplaatst):

Dag 1:
Bloemkoolpuree (i.p.v. aardappelpuree), proeft natuurlijk even iets anders, een andere structuur en smaak, wel slim bedacht als vervanging van aardappelpuree; maar eigenlijk eet je gewoon 2 soorten groenten. Ik heb gekozen voor sperzieboontjes erbij en gewoon varkensvlees (schnitzel) maar dan dus niet gepaneerd, maar bestrooid met peper/zout en omwikkelt met plakje ontbijtspek.

1. Bloemkoolpuree  2.Gebakken eitje met ontbijtspek, groentesoep en sojayoghurt met framboos


Dag 1 begonnen met bakje sojayoghurt & framboos -al is soja verboden in deze ''leefstijl'', maar anders gaat het over de datum, en moet er nog even inkomen- weinig voorbereiding gehad. Tussendoor gebakken eitje met ontbijtspek en in de middag kopje groentesoep. Vanavond als tussendoortje blokje kaas & komkommer ...

Dag  3:
Ontbijt Recept: Omelettoppertje
Ervaring: simpel te maken; omeletje met kaas, gebakken in kokosolie. In het boek staat even met de pan in de oven (onder grillstand, maar als je pan daar niet geschikt voor is, werkt even kort omkeren in de pan ook prima. Zelf ben ik niet echt een omeletliefhebber (liever een zacht bolletje), maar het recept is op zich prima te doen. 

Wat tot nu toe bij mij doordringt bij deze challenge is dat wanneer je dus veel vet eet, je sneller verzadigd bent en ook voor langere tijd, waardoor je uiteindelijk minder eetmomenten heb op een dag en toch meer energie. 

De snelste en makkelijkste manier om dat vet binnen te krijgen is een omelet met kaas.”

Lunch (origineel recept: gerookte makreel met avocado en citroen). 
Bij mij is de avocado veranderd in een komkommer, ook het eitje hoort bij het originele recept uit De Real Meal RevolutieEen lekkere & snelle maaltijd/lunch. Ervaring: door zo bezig te zijn, ben ik me wel veel bewuster van wat ik eet en neem ook de tijd om te lunchen en echt te proeven. (Pas op voor graatjes.)

Diner Recept: Courgettespaghetti (courgetti)
Als je geen spirelli of een andere raspapparaat hebt om mooie spaghettisliertjes te maken, ga je toch gewoon creatief aan de slag met de ''snijbladen'' uit de keukenmachine. Uiteindelijk toch redelijke sliertjes die tevoorschijn kwamen. Even kort in de koekenpan (alleen was het minder slim om dit bij de gehaktballetjes te doen -lekker gevuld met kaas- omdat ze toen erg verkleurden. Maar een leuk alternatief voor gewone spaghetti. Vandaag merkte ik overdag vooral de hoofdpijn (ik denk door het ''afkicken van suiker'', heb dit eerder gehad). Soms lijk ik langer ''verzadigd te zijn'', maar door mijn medicatie wordt dit weer 'teniet' gedaan. Dus het is lastig inschatten of het voor mij persoonlijk echt werkt deze Real Meal Challenge.

1. Omelettoppertje  2. Gerookte makreel met komkommer en ei  3. Courgetti


Dag 4: 
Vandaag een lunch gemaakt met 'leftovers'' van het receptje van gisteren. Dit keer de makreel helemaal uitgeplozen op graatjes (heb daar gewoon een hekel aan), vervolgens een lekker sausje gemaakt met yoghurt en bieslook en kleine komkommerstukjes. Heerlijke combinatie bij elkaar.

1, Dag 4: Makreel met sausje en komkommer  2. Dag 8: drumstick

Dag 8:
Een lekker kippetje (drumstick) met wat kruiden, incl. een knapperig velletje, goed voor het vet & blijkbaar vol met eiwitten.

Dag 9:
Op dag 9 ben ik gegaan voor het Lasagnerecept uit het boek. Een leuke nieuwe ervaring, lasagne maken zonder dus lasagne/pastavellen. Maar in plaats daarvan dus plakken courgette (of aubergine). Het is even wennen om te eten, ik miste naar mijn idee toch wel de pasta. Maar het was leuk om te maken en weer eens wat anders.

Het lukt mij nog niet om echt volledig te eten volgens het Banting, LCHF (Low Carb, High Fat) principe welke centraal staat in De Real Meal Challenge, doordat ik ook veel producten niet verdraag, zoals juist veel groene (blad)groenten, die worden aanbevolen om toch wel bij elke maaltijd er iets van te eten. Maar zo'n dag als gisteren dat ik het toch grotendeels probeer (in de middag een lekker groentesoepje en een kipdrumstick nog over v/d avond ervoor) en dan in de avond deze ''groentelasagne'', lijkt er wel verschil te zijn. Het rare is dat ik overdag moe en lusteloos ben (het idee van te weinig eten toch) en zodra ik s ‘avonds in bed lig -laat het toeval zijn of niet- maar net als op dag 1 ben ik dan gewoon klaarwakker. Alsof het energieker en fitter worden, wat deze leefstijl beloofd, bij mij in de avonduren tevoorschijn komt.

1. Dag 9: Groentelasagne  2. Dag 21: Rundvleesspiesen met courgette, winterpeen en komkommer spirelli 

Dag 21:
Ook op 1e Paasdag wordt er lekker gekookt en is een nieuw recept aan de beurt om te proberen. *Rundvleesspiesen met limoen en sumak (blz.118). Ik moest even bedenken waar ik een runderstaartstuk vandaan moest halen en wat dit wel niet ging kosten, maar gelukkig was het vanwege de paasdagen toevallig net in de aanbieding. Volgens het recept gemaakt met alle toegevoegde kruiden, even laten intrekken en vervolgens rijgen aan de spiesjes en op de grilplaat. In de tussentijd heb ik mooi mijn spirellisnijder uitgeprobeerd op de courgette, winterpeen en komkommer. De wortel was wat hard, waardoor lastig en de komkommer weer te zacht. Conclusie tot nu toe, voor de courgette is hij het meest geschikt. Dit keer even de groenten kort gebakken in kokosolie waardoor alles mooi hun eigen lichte kleur behield en de groenten er nog smaakvol uit zagen en daarna opgediend met wat komkommersliertjes, limoensap over de spiesjes en eet smakelijk.

*Bij het hoofdstukje vlees in het boek wordt overigens aangegeven dat vlees veel voedingsstoffen bevat die je nodig hebt, maar dat het een verkeerde gedachte is, dat men denkt dat bij Banting (zoals deze leefstijl ook wordt genoemd) alles draait om vlees, vlees en nog eens vlees. Maar eiwit is slechts een klein onderdeel van het geheel. Het is belangrijk te combineren met vooral veel groenten. Wat volgens mij bij deze maaltijd goed is gelukt.

Dag 22:
Een lekkere lunch -lunch ff anders- meloen met prosciutto ham

1. Dag 22: Meloen met prosciutto ham  2. Dag 30: Plakjes komkommer met zalm

Dag 30:
Ook erg lekker als ''lunch'' met de Real Meal Challenge: Plakjes komkommer (ipv crackers/toast) met zalm erop.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen