Recensie: Een groene bloem - Floortje Zwigtman

Auteur: Floortje Zwigtman
Recensie: Xandra
Genre:Young Adult
ISBN: 9789021016559
1616 pagina's | Uitgeverij Luitingh-Sijthoff | 2015
Floortje Zwigtman:
Floortje Zwigtman (1974) debuteerde in 2001 met Spelregels, een jaar later volgde het spraakmakende Wolfsroedel. Haar passie voor negentiende-eeuws Londen kon ze kwijt in de trilogie Een groene bloem, waarvoor ze een aantal jaren onderzoek deed. Zwigtman ontving voor haar boeken vele prijzen, waaronder de Gouden Uil en de Gouden Zoen. In 2014 verscheen haar langverwachte boek Vlam, het eerste deel van een trilogie over jongeren die in een dictatuur opgroeien.

Alles wat ik wilde, was een geweldig leven. Een fantastisch leven. Een sprookjesleven. Een volledig gezeur-, gezanik- en gedoe-loos leven. Zonder 'o... hell'-gevoel. Was dat nu te veel gevraagd?

Op zoek naar de Grote Liefde en het Grote Geld zwerft de zestienjarige Adrian Mayfield door Londen. Maar Londen anno 1895 is een gevaarlijke plek als je geen geld op zak hebt en ook nog eens op mannen valt. Adrian komt terecht in een wereld van glamour, miljonairs en kunstenaars, maar ook van afpersers, homohaters en bittere armoede. In deze zinderende wereld vindt hij zijn Grote Liefde. Maar de prijs die hij daarvoor moet betalen is erg hoog...

Recensie door Xandra:
Dit boek is een trilogie en bevat de volgende boeken.
1.Schijnbeweging (uitgegeven in 2005)
2.Tegenspel (uitgegeven in 2007)
3.Spiegeljongen (uitgegeven in 2010)

Deze boeken gaan over een jonge jongen, genaamd Adrian Mayfield. Hij woont in Londen. Adrian is een arme jongen die in eerste instantie in de knoop zit met zijn homoseksualiteit, zeker daar er eind negentiende-eeuw helemaal nog geen begrip voor is, en daar homoseksualiteit bij wet zelfs verboden is. Adrian leert in dit boek te overleven, zonder zichzelf helemaal te verliezen, en zichzelf te accepteren voor wie en wat hij is. Dit boek heeft een rode draad door het geheel. Oscar Wilde (enigszins op waarheid berust). Oscar Wilde heeft in het echt ook 2 jaar in de gevangenis gezeten voor het hebben van geslachtsverkeer met jonge jongens (homoseksualiteit).

In deel 1 maken we kennis met Adrian Mayfield, die werkzaam is in een herenwinkel (kleding). Hij ontmoet tijdens zijn werk de excentrieke kunstschilder Augustus Trops. Augustus Trops leert hem de eerste stappen te zetten binnen de wereld van kunst en homoseksualiteit. Het verandert compleet het leven Adrian. Via Augustus Trops (waarmee hij in eerste instantie ook de lakens deelt) leert hij heel veel andere mannen kennen die net als Adrian en Augustus homoseksueel zijn. Zoals Oscar Wilde en een heel verlegen, maar zeer rijke kunstschilder genaamd Vincent Farley. Adrian begint als model voor de schilderijen van Vincent en hier ontstaat een uitzonderlijke vriendschap, die vele hoogte- en dieptepunten krijgt gedurende het verdere boek.

In deel 2 krijgen Adrian en Vincent een “geheime relatie”, zeker in deze tijd mag niemand hier iets van afweten, maar Adrian wordt gechanteerd. Hij moet geld afstaan zodat bepaalde mensen hun mond houden over hun relatie. Mede hierdoor gaat Adrian terug naar zijn roots en gaat hij wonen bij zijn oude en beste vriend Gloria. De relatie tussen Vincent en Adrian bekoelt, het is namelijk niet makkelijk en Vincent schaamt zich. Als het proces tegen Oscar Wilde dan ook nog fout afloopt, stopt Vincent met de relatie. Hij is te bang geworden dat zijn goede naam hierdoor kapot gaat. Dit is zeer pijnlijk, want inmiddels is er sprake van echte liefde tussen de twee mannen.

In deel 3 zijn de hoofdpersonen voor een groot deel in Parijs. Vincent gaat daar een dame ten huwelijk vragen, hij is er namelijk van overtuigd dat zijn homoseksuele gevoelens zijn genezen door een psychiater. Hij wil gaan trouwen met Octavia. Hij wil niks liever dan een gezin beginnen. Althans hij denkt dat hij niks liever zou moeten willen. Terug in Londen probeert Adrian nog eenmaal om de liefde van Vincent terug te winnen, maar dit kost bijna zijn leven. Hoe loopt het af tussen Vincent en Adrian?

Ik weet dat je maximaal 5 sterren kunt geven, maar als het kon zou ik er 10 geven. Het boek zit zo ontzettend goed in elkaar, ondanks de dikke pil, verveeld dit boek geen moment. Het sleept je letterlijk mee in de negentiende-eeuw van Londen. Het boek is zeer geloofwaardig, met levende karakters. Heel goed gedaan.

1. Wow, wat een recensie. Ik ben ontzettend benieuwd geworden naar deze kanjer!

2. Ik heb deze boeken ook ongeloofelijk graag gelezen. Meeslepend!