Recensie: Moderne romantiek - Aziz Ansari

Titel: Moderne romantiek
Auteur: Aziz Ansari
Genre: Psychologie
ISBN: 9789022576281
288 pagina's | Uitgeverij Boekerij | februari 2016

Aziz Ansari:
Aziz Ansari, comedian en acteur, heeft met hulp van socioloog Eric Klinenberg uitgebreid onderzoek gedaan naar de liefde. Ze ontwierpen een enorm onderzoeksproject, met honderden interviews en focusgroepen van Tokio tot Parijs, en riepen de hulp in van ’s werelds bekendste sociale wetenschappers. Het resultaat is een even eye-opening als hilarisch boek over de liefde.

Over het boek:
Als je op zoek bent naar liefde, dan is het aanbod geen probleem: we hebben 24 uur per dag een bar in onze broekzak zitten. We beschikken over meer romantische opties dan ooit eerder in de menselijke geschiedenis. Waarom zijn zo veel mensen dan toch gefrustreerd?

Een paar decennia geleden zocht je gewoon een fatsoenlijk iemand die bij je in de buurt woonde en als je zeker wist dat de ander geen seriemoordenaar was, trouwde je en kreeg je snel je eerste kind – dit allemaal rond je vierentwintigste. Vandaag de dag trouwen mensen later dan ooit en besteden ze jaren van hun leven aan een zoektocht naar de perfecte partner.

Een boek met een interessant, actueel thema. Hoe zien de stappen op het liefdespad eruit in deze tijd van social media? Aziz Ansari probeert het antwoord te vinden op deze vraag samen met socioloog Eric Klinenberg. De auteur woont in de Verenigde Staten, maar heeft zelf Indiase roots en beperkt zijn zoektocht niet tot de Verenigde Staten, maar gaat ook op reis naar Japan, Frankrijk en Brazilië. Deels, omdat dit interessante culturen lijken op liefdesgebied, maar ook omdat het eten er lekker is en Aziz Ansari dol is op lekker eten. Het boek biedt een boeiend en eerlijk inkijkje in het leven van veelal jonge vrijgezelle mensen. De twijfels over hoe en wanneer je iemand mee uit moet vragen, maar ook waar je mogelijke liefdeskandidaten kan vinden. Het digitale tijdperk lijkt daten niet makkelijker te maken. Aziz Ansari legt regelmatig de link naar vroeger toen mensen vaak trouwden met partners die bij ze in de buurt woonden en die ze vaak nog uit hun jeugd kenden. Zijn eigen ouders zijn zelfs via een gearrangeerd huwelijk bij elkaar gekomen. Aziz Ansari en Eric Klinenberg hebben gesproken met experts, focusgroepen in verschillende landen en hebben digitale berichten mogen lezen van veel mensen. Dit levert een mooie mix op van anekdotes, een humoristische en wetenschappelijk kijk op het thema.

Het boek wordt opgevrolijkt met foto’s en grafieken. De auteur is van huis uit komiek en soms lijkt hij in dit boek humor te willen brengen die nogal flauw is. Dit boek en dit onderwerp hebben dat helemaal niet nodig.