08-04-16

Recensie: Pippa Leeuwenhart 2 - Mijn leven is een prachtige puinhoop - Barbara Tammes

Titel: Pippa Leeuwenhart 2: Mijn leven is een prachtige puinhoop
Auteur: Barbara Tammes
Recensie: Thea
Genre: Jeugd
ISBN: 9789045119038
160 pagina's | Querido Kinderboeken | februari 2016

Barbara Tammes:
Barbara Tammes groeide op in het centrum van Amsterdam, maar woont nu met haar man, twee kinderen en zeven paarden op een boerderij op haar platteland. Eerder schreef en illustreerde ze het Handboek voor het bouwen van je eigen Luchtkasteel, dat in heel veel talen is verschenen.

Het verhaal:
In haar tweede journal beschrijft en tekent de 14-jarige Pippa Leeuwenhart opnieuw haar chaotische leven. Want het valt niet mee om steeds over te schakelen van het platteland (waar ze doordeweeks bij haar moeder woont) naar een leven in de stad (bij haar vader in het weekend), én weer terug. Alles wordt er niet bepaald overzichtelijker op: Pippa krijgt te maken met een heel bijzondere paardendief, doet haar zusje een onmogelijke belofte en wordt voor het eerst heel erg verliefd. Helaas op de enige jongen ter wereld op wie ze juist niet verliefd mag worden...

Recensie door Thea:
Het boek gaat verder waar het eerste deel eindigde. Het boek is wederom voorzien van schitterende illustraties die het verhaal versterken. De 14-jarige Pippa Leeuwenhart woont in twee werelden: doordeweeks bij haar moeder, diens vriend Tim en haar zusje Poppy op de boerderij waar chaos heerst, er nauwelijks regels zijn, haar moeder haar vrij laat, waar ze omringd wordt door haar paarden én haar beste vriendin Dorris woont. In het weekend woont zij bij haar vader, stiefmoeder Tessa en halfbroertje Hugo in het chique appartement in de stad, waar ze de laatste gadgets ter beschikking heeft, nieuwe kleren in overvloed krijgt én waar haar beste vriendin Phine woont. In dit nieuwe deel schrijft Pippa verder in haar journal (dagboek) over haar gedachten, gevoelens én avonturen … 

“Wat heb ik gezegd? Dat ik papa en mama met Tessa en baby Hugo gezellig bij elkaar kan krijgen met kerst? Dat gaat me van zijn lang zal ze leven niet lukken Ze haten elkaar. Maar ik heb het Poppy beloofd en ze gelooft me. Het is fijn dat ze in me gelooft. Ze gelooft in iemand die ik graag zou zijn, iemand die dingen voor elkaar krijgt. Dus moet ik een manier vinden om het voor elkaar te krijgen.”

En avonturen beleeft Pippa zeker: zo vindt er een omgekeerde paardendiefstal plaatst en wordt merrie Isabel bij hen achtergelaten, is zij nog steeds verliefd op Wolf, de skater, die tot overmaat van ramp haar halfbroer Tijl blijkt te zijn, gaat ze met haar vader mee naar een filmpremière en deelt er zelfs handtekeningen uit. En Pippa doet een bijna onmogelijke belofte aan haar zusje Poppy …. 



Gelukkig heeft ze haar dagboek, waar ze al haar gevoelens en gedachten in woord en beeld in kwijt kan. Pippa vraagt zich in haar dagboek af of ze wel een goed mens is en komt met allerlei bewijsstukken die zouden laten zien dat ze dit niet is. Verder schrijft en tekent zij over het trainen van merrie Isabel; hoe ze haar leert haar te vertrouwen. En over haar onmogelijke verliefdheid op haar halfbroer Tijl; haar verwarde gevoelens, hoe ze uitkijkt naar de woensdagen dat hij naar de boerderij komt. Maar die belofte die ze aan haar zusje heeft gedaan; hoe krijgt Pippa dit voor elkaar? 

“Ik vind het lief van haar, maar ik voel me een enorme sukkel als het me niet eens lukt mijn beide ouders één dag of avond gezellig bij elkaar te krijgen. Als ik dát al niet kan, wat kan ik dan wel? Maar hoe ik het aan moet pakken? Ik heb echt geen idee, want het lijkt erger dan ooit tussen die twee.”

Hoe zal het tussen Pippa en haar halfbroer Tijl vergaan, is hij ook verliefd op haar? Zal het Pippa lukken om haar belofte aan haar zusje waar te maken: één dag samen met hun beide ouders zonder dat zij ruzie maken? En Pippa, zal zij erachter komen dat ze wél een goed mens is? 

“Het zijn beste mensen. Vast. Ze kunnen niet beter. Niet boos maar wel heel beslist ben ik tot de volgende conclusie gekomen: ik ga scheiden van mijn ouders.”

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen