Recensie: Verder dan de sterren - Kristin Hannah

Titel: Verder dan de sterren
Auteur: Kristin Hannah
ISBN: 9789022574973
432 pagina's | Uitgeverij Boekerij | januari 2016
Kristin Hannah:
Kristin Hannah is New York Times-bestsellerauteur van meer dan twintig romans. Voor ze fulltime ging schrijven was ze jurist. Ze woont met haar man en zoon afwisselend aan de Amerikaanse westkust en op Hawaii.

Tully Hart doet alles met overgave, gedreven door mooie dromen voor de toekomst en de pijnlijke herinneringen aan haar verleden. Ze denkt dat ze alles aankan. Dan sterft haar beste vriendin Kate. Tully belooft Kate op haar sterfbed dat ze een moeder zal zijn voor haar kinderen. Dat blijkt moeilijker dan ze ooit had kunnen denken... Kates dochter Marah is kapot van verdriet over de dood van haar moeder, en trekt zich steeds verder terug uit het gezinsleven. Niets en niemand lijkt tot haar door te kunnen dringen, ook Tully niet. Tully's moeder Dorothy liet haar dochter keer op keer in de steek, maar nu Tully voor de grootste uitdaging van haar leven staat, wil Dorothy er voor haar zijn. Maar om eindelijk echt een moeder voor haar dochter te kunnen zijn, zal ze eerst de schokkende geheimen uit haar verleden onder ogen moeten zien. De drie vrouwen zijn elk op hun eigen manier gekwetst en eenzaam. Ze hebben elkaar hard nodig om hun leven weer in eigen hand te nemen, maar kan liefde hun achterdocht en verdriet overwinnen?

Recensie door Marjon:
Het komt goed. Dat is waar je altijd in moet blijven geloven. Misschien wordt het niet meer zoals het was, maar narigheid gaat voorbij en dan wordt alles weer goed. Daar gaat dit boek over. Het is het vervolg op Wie naar de sterren grijpt en hoewel dit boek goed zelfstandig te lezen is, raad ik aan toch eerst Wie naar de sterren grijpt te lezen. Dat boek is zo ongelofelijk mooi en heftig en dat ontneem je jezelf als je met dit boek begint. En dan dit boek… Het gaat verder waar het vorige boek eindigde en het is zwaar, heel zwaar en heel deprimerend. Iedereen vecht zo tegen zijn of haar demomen die er na de dood van Kate zijn gekomen. Het verhaal gaat vooral over Tully, Marah en Dorothy. Deze laatste heeft haar eigen verhaal dat losstaat van Kate maar dat van grote invloed is op het leven van Tully. Het verhaal is heel meeslepend, gaat heel diep en laat je niet zomaar los. Het is heel knap dat iemand zich kan inleven en het zo kan overbrengen op de lezer. Kristin Hannah is een fantastisch goede schrijfster. Waarom dan geen 5 sterren? Omdat het hele boek zwaar is. Het is drama op drama zonder ook maar één lichtpuntje. Ik denk dat ieder boek dat ene lichtpuntje nodig heeft omdat die er in het echte leven ook altijd zijn. Pas later wordt het lichter. Ben je momenteel een beetje depressief (of erger)… Ga dit boek dan niet lezen. Maar aan al die andere mensen kan ik het aanraden. Want het is prachtig.