Recensie: Xandra Brood. Rock-'n-Roll Widow - Rutger Vahl & Xandra Brood

Titel: Xandra Brood. Rock-'n-Roll Widow
Auteur: Rutger Vahi & Xandra Brood
Genre: Waargebeurd (Biografie)
ISBN: 9789038801315
240 pagina's | Nijgh & Van Ditmar | januari 2016

Rutger Vahl:
studeerde politieke geschiedenis in Utrecht. Na zijn studie werkte hij als redacteur bij communicatiebureaus. In september 2000 vestigde hij zich als freelance journalist en bedrijfsjournalist. In 2014 publiceerde hij nu ruim drie jaar research een biografie over de Zweeds-Nederlandse zanger Cornelis Vreeswijk. Een jaar later verscheen zijn biografie van Wally Tax, waarvoor hij gebruik kon maken van de nalatenschap van het Amsterdamse rockicoon. Vervolgens tekende hij het levensverhaal op van Xandra Brood, vrouw van de grootste rock-'n-roll legende van Nederland, Herman Brood. Naast het schrijven van boeken is Rutger Vahl ook nog steeds actief als (bedrijfs)journalist en geeft hij lezingen/presentaties.

Over het boek:
Xandra Jansen weet dat haar huwelijk met 's-Neerlands grootste rocker niet ‘gewoon’ zal worden. Maar ze heeft geen idee welk leven haar te wachten staat als ze Herman Brood in 1985 haar jawoord geeft. Nu vertelt ze voor het eerst haar eigen verhaal. Van Brabants meisje tot vrouw van de meest legendarische popartiest, schilder, junk en levenskunstenaar van ons land. Xandra Brood. Rock-'n-Roll Widowschetst een ontroerend en eerlijk portret van Herman Brood als vader en echtgenoot, maar laat ook zien wie de vrouw is die achter hem staat en die zijn gezin, door alle stormen heen, op koers houdt. Een moeder die niet anders kan dan haar man buiten de deur zetten. Maar die hem ook weer liefdevol verzorgt als zijn gesloopte lichaam het opgeeft. Dan beginnen de meest moeilijke maar ook intense maanden van haar huwelijk, waarin gevoelens van ontreddering en wanhoop worden afgewisseld met dierbare momenten van humor en geluk.

Recensie door Marjon:
Het boek is eigenlijk geschreven door Rutger Vahl, naar aanleiding van gesprekken met Xandra, en daarom leest het alsof het in de ik-vorm door Xandra geschreven is. En dat leest heel prettig :-)

Als 12-jarig meisje was ik geobsedeerd door Herman Brood. Nee, ik was niet verliefd op hem, maar ik vond hem zo interessant. Nu begrijp ik wel waarom: zijn vrije geest en de artiest in hem trokken me aan. En nog! En dan is er zijn muziek, waar ik ook iets mee heb. Ik wilde dit boek dan ook heel graag lezen en het is precies zoals ik dacht, zoals ik dacht dat Herman zou zijn. Xandra vertelt er heel open over en ze spaart Herman absoluut niet, maar wat was hij over het algemeen genomen aardig en charmant. Dat is iets wat raakt in het boek. Maar ook de kracht van Xandra, haar onvoorwaardelijke liefde voor Herman. Ze is een boeiende vrouw. Het boek leest heerlijk weg en is al direct moeilijk weg te leggen. Ik wilde meer en meer maar dit is wat het is...