Recensies: Vluchtgedrag - Loes den Hollander

Titel: Vluchtgedrag
Auteur: Loes den Hollander
Recensie: Marjon, Clasien
ISBN: 9789061124580
351 pagina's | Karakter Uitgevers | 2010

Loes den Hollander:
Voor de lezeressen van vrouwenbladen is Loes den Hollander beslist geen onbekende: zij won in 2001 de verhalenwedstrijd van Libelle met haar verhaal 'Loslaten'. De redactie van Libelle was zo gecharmeerd van dit verhaal, dat men besloot om in 2004 een zomerpocket uit te brengen met twee andere verhalen van haar hand. In 2005 herhaalde dit zich en verscheen er opnieuw een zomerpocket, met haar spannende verhaal 'De verkeerde moeder'.

Kun je zwanger worden zonder bewust gevreeën te hebben? Het overkomt Lotte. En dit is nog maar het begin van een reeks gebeurtenissen die eerst hooguit vreemd zijn, maar later ongemakkelijk en ten slotte angstaanjagend worden. Lotte ontdekt wie de oorzaak is van de dreiging die haar leven gaat bepalen. Maar ze is niet gewend te vechten, ze is gewend te vluchten. En daar heeft ze een reden voor. Tot ze beseft dat haar geweten haar altijd op de hielen zal zitten, welke kant ze ook op rent.

Oh wat zijn haar boeken toch goed. Je begint er in en je legt het nooit meer weg. Ik begon er 's ochtends 'even' in en las het 's avonds - 351 bladzijden verder uit. Vanaf de eerste bladzijde zat de vaart er al in en die vaart bleef. En je denkt te weten hoe het verhaal in elkaar steekt en dan word je uiteindelijk toch enorm verrast. Wat een klasse weer. En hoe subtiel weet Loes den Hollander die beklemmende spanning levendig te houden. Ik heb de neiging te zeggen dat dit absoluut haar beste is, maar ik vind haar andere boeken ook zo goed. Dus laten we het er maar op houden dat ze op een verbazingwekkend hoog niveau blijft schrijven.

Het verhaal begint rustig aan, leest lekker weg en je leeft mee met Lotte. Haar levensverhaal wordt langzaamaan beschreven. Haar verdriet om een overleden liefde, haar nieuwe relatie met Jan, een heel ander type dan je bij haar zou verwachten. De gebeurtenissen stapelen zich op, wat begint met een rare, bekende lucht. Jan die zijn biezen pakt tot een moord en ontvoering aan toe. Wie heeft al deze dingen op zijn geweten, wat heeft Lotte hiermee te maken? Terwijl het verhaal voortkabbelt, kom je steeds meer over het verleden van Lotte te weten.

Het verhaal bouwt de spanning op. In het begin lijkt het meer een roman maar gaandeweg blijkt het een psychologische thriller en wil je, ondanks dat de daders al bekend zijn, doorlezen en weten hoe het afloopt. Een lekker boek om te lezen, geen echte thriller maar spannend genoeg.