02-04-16

Schijnhuwelijk - Everdien Wiggers


Verliefd worden op iemand uit het buitenland is niet alleen maar bijzonder en mooi. De Nederlandse Everdien kan hierover meepraten. Zij wordt verliefd op de Syrische Kawa. Een relatie die het waard is om voor te vechten. Er wordt gestreden tegen de Nederlandse bureaucratie, maar ook tegen de cultuurverschillen. Everdien ontketent allerlei acties, waarbij ze ook politici mobiliseert om Kawa in Nederland te houden.  Eerst lukt dat niet, maar uiteindelijk kunnen ze trouwen. Het huwelijk van Everdien blijkt echter verre van ideaal te zijn... Aanvankelijk vertelt dit moedige verhaal over de liefde, maar Everdien geeft prachtig weer hoe verliefdheid kan eindigen in een schijnhuwelijk.

94 pagina's | ISBN: 9789402219494 | Boekscout | 2015 | € 14,95 

Fragment:
Eind november, op een middag, gooit Kawa een schoen naar de kat omdat die hem met zijn gemiauw wakker maakt. Ik ben verontwaardigd. Die kat is van mij en kan er niets aan doen. Het beestje kan zich niet verweren en bovendien is het midden op de dag. Slapen doe je maar ’s nachts! Ik zeg tegen Kawa: “ik ga nu even naar mijn ouders en als ik terug ben wil ik dat je uit bed bent.” Als ik na een uurtje terug ben, is Kawa zijn kleren in vuilniszakken aan het stoppen en brengt ze naar zijn auto. Ik stop zelfs nog zijn vuile was in een vuilniszak. Hij vertelt me dat hij weggaat maar wil niet zeggen waarheen. Hij laadt zijn auto vol met vuilniszakken en vertrekt. Hij laat zijn huissleutel achter. Ik ontvang dit sms’je van hem: “ik beslis over mijn leven en mijn toekomst.” De volgende dag, als ik naar mijn werk wil gaan, belt Kawa aan. Hij wil even een lijst opstellen om de inboedel te verdelen. Ik zeg: “nee, neem nou geen overhaaste beslissingen. Bovendien wil ik dat je gaat, want ik moet naar mijn werk.” Hij vertelt dat hij heeft overnacht in zijn auto. Het vroor die nacht zes graden en er lag een dik pak sneeuw.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen