21-05-16

Gewoon niets meer - Marc Veenstra


Marc was een tiener toen zijn verlangen naar ‘niets meer’ steeds vaker voorkwam. Hij neemt je mee in zijn autobiografisch verhaal over het voortdurende gevecht met zichzelf en zijn verlangen naar ‘niets meer’. Depressies beheersen zijn leven. Uiteenlopende therapieën die hij volgde om zich maar ‘beter’ te gaan voelen, zorgden ervoor dat Marc de gebeurtenissen, gevoelens én gedachten van zich af is gaan schrijven. Dit schrijven deed hij voornamelijk tijdens zijn langdurige opname op de PAAZ. Op vele fronten laat hij zien dat er een enorme handelingsverlegenheid heerst binnen de hulpverlening. Wat overkomt Marc als hij plotseling psychiatrisch patiënt wordt?

150 pagina's | ISBN: 9789402219951 | Boekscout | 2015 | € 17,45

Fragment:
Ik lig maar te liggen, hier op de bank. Weken lang alweer. Ik voel mij zo verschrikkelijk slecht en heb de constante gedachte niet meer te willen leven. Ik vraag mij alleen nog maar af hoe ik dat ga doen. Gedachten als: voor de trein springen, maar dat vind ik dan weer zielig voor de machinist. Hetzelfde met auto's en vrachtwagens, dus dat is ook geen optie. Mijn besluit staat vast dat ik medicijnen zal gaan innemen, maar waar en wanneer? In ieder geval niet thuis. Stel je voor wat dit met mijn vrouw en kinderen zou doen als een van hen mij zou vinden. Ach, ik heb toch niet het gevoel dat ze mij zullen missen, ze zullen mij zo ondertussen ook wel zat zijn, is mijn gedachte. Zo nu en dan zit ik rechtop, dan kijk ik uit het raam en aai de kat een beetje. Het valt mij op dat ik tegen de kat begin te praten, zomaar dingen, over de kleur van z'n oren en zo, je begrijpt vast wel wat ik hiermee bedoel. Als ik nog opsta dan is dat om naar boven te lopen om in bed te gaan liggen, en weer terug naar de bank lopen. Boven kijk ik dan door het raam naar buiten en dezelfde stroom van gedachten krijg ik weer binnen. Moe ben ik, zo verrotte moe… Hield het maar op. Nu direct het liefst!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.