Recensie: Bakboek, bakken zonder geraffineerde suiker - Willy Faes

Titel: Bakboek, bakken zonder geraffineerde suiker
Auteur: Willy Faes
Genre: Kookboeken
ISBN: 9789402601268
160 pagina's | Aerial Media Company | april 2016

Willy Faes:
Willy Faes is ruim 25 jaar actief als communicatie-expert waarvan de laatste jaren voornamelijk in opdracht van de voedingsindustrie. Hij stelt kookboeken samen voor food gerelateerde merken en verzorgt de inhoud van culinaire artikels voor diverse magazines en tijdschriften. Hij is ook de bezieler van de nieuwe kookwebsite 15gram.be die naast tal van recepten ook plaats biedt aan boeiende keukenpraat. Zijn voorliefde gaat naar gezonde voeding met respect voor authentieke smaken.

Over het boek:
Taarten en cakes bakken is de laatste jaren weer helemaal in. We lusten allemaal wel eens een lekker gebakje maar we zijn ook bewuster bezig met wat we eten. We weten dat overdadig suiker gebruiken slecht is voor onze gezondheid. Vooral geraffineerde suiker is de grote boosdoener. Gelukkig bestaan er vandaag de dag voldoende alternatieven die ons de vertrouwde smaak geven zonder de nadelige gevolgen van geraffineerde suiker. Het Bakboek, bakken zonder geraffineerde suiker staat vol met de klassieke bakrecepten maar aangepast zonder de geraffineerde suiker. De resultaten zijn stuk voor stuk gezonder zonder te moeten inboeten aan smaak. Met de meer dan 60 recepten kan verantwoord worden genoten van Tarte Tatin, chocoladetaart, cheesecake of heerlijke muffins. Het Bakboek, bakken zonder geraffineerde suiker is ingedeeld in vijf hoofdstukken: taarten, cakes, koekjes, gebakjes en wafels & pannenkoeken. Daarnaast bevat het boek ook enkele basisrecepten voor taart- of cakedeeg met suikervervangers. Deze basisrecepten kunnen dan gebruikt worden om eigen creaties mee te maken. Genieten van taart of cake zonder geraffineerde suiker en met behoud van de vertrouwde smaak zoals we die al kennen.

Recensie door Marjon:
Er werd mij gevraagd dit boek te recenseren. Ik ben niet zo’n bakker (op broden na), maar ik nam het graag aan toen ik zag hoe mooi het boek er uitziet. Omdat ik heel bewust met gezond eten bezig ben, trok het me ook aan. Ik geef eerlijk toe dat er naar mijn smaak nog best veel suiker in de gerechten gaat. Gelukkig is het dan geen geraffineerde suiker en dat is winst.

Het boek bevat van alles wat en is onderverdeeld in de hoofdstukken:
Taarten
Cakes
Koekjes
Gebakjes
Wafels & Pannenkoeken

Voordat het hoofdstuk ‘Taarten’ begint, vind je een overzicht over welke niet geraffineerde suikers er zijn en staat er een korte beschrijving bij. Het boek ziet er prettig overzichtelijk uit; mooie rustige foto’s, de recepten bevatten niet erg veel of vreemde ingrediënten en alles lijkt makkelijk te maken.

1.Scones  2.Brownies  3.American Pancakes

Ik maakte scones, brownies (Bij gebrek aan een goede bakvorm heb ik het brownie-beslag in een vorm van beertjes gegoten) en American Pancakes. Ik paste de recepten een beetje aan, omdat ik tarwe slecht verdraag. Ik nam er spelt voor in de plaats. En dat was goed te doen. Alles lukte en alles smaakt heerlijk. Voor iedereen die graag bakt is dit boek zeker een aanrader!