Recensie: Brief aan mijn dochter - Abdelkader Benali

Auteur: Abdelkader Benali
Genre: Waargebeurd
Gelezen voor: Zin Boekenclub
ISBN: 9789029505611
176 pagina's | De Arbeiderspers | april 2016

Abdelkader Benali:
schrijft romans, verhalen en poëzie, maar ook toneel en journalistiek werk. Bruiloft aan zee is zijn bejubelde en bekroonde debuut uit 1996. In 2015 verscheen Casa Benali, een Marokkaans huis-, tuin- en keuken kookboek. In september van dat jaar werd hij vader van een dochter, voor wie hij Brief aan mijn dochter schreef.

Over het boek:
Met een mengeling van schroom en ontboezeming, in lyrische bewoordingen én met een flinke dosis realisme schrijft Abdelkader Benali aan zijn pasgeboren dochter. Het wordt een openhartige brief over de liefde voor haar moeder, zijn blijdschap en onzekerheid over het vaderschap, zijn eigen jeugd en opvoeding volgens de Marokkaanse traditie, en de band met zijn ouders. Hij vertelt over de schoonheid van kunst, maar ook over racisme, discriminatie en geweld en probeert zo de wereld te duiden waarin zij zal opgroeien.

Een brief van een ‘gewone vader’ aan zijn ongeboren dochter. Een brief vol verwachting, angst en een terugblik op de eigen jeugd, zoals elke vader dat soort gevoelens zal hebben op de vooravond van zijn vaderschap. De auteur is echter niet zomaar een Nederlandse vader, maar een vader met een achtergrond die in Marokko ligt, daarbij kan hij ook nog eens prachtig schrijven. Net als in meerdere van zijn boeken komt ook in dit boek het opgroeien in een migrantengezin aan de orde. Op zijn bekende bloemrijke manier blikt Abdelkader Benali terug op zijn jeugd en kijkt hij vooruit naar de jeugd van zijn dochter Amber en wat hij haar graag mee zou willen geven. Het kleine jongetje dat samen met zijn moeder in Nederland aankomt, het grote gezin, de eeuwige drukte en de kloof die tussen hem en zijn ouders ontstaat terwijl hij opgroeit in de Nederlandse samenleving. Vooral zijn moeder maakt niet echt deel uit van deze samenleving. Hij benoemt dit niet specifiek, maar dit is wel duidelijk voelbaar in dit boek. Ook de samenleving waarin de auteur opgroeide komt aan bod, de discriminatie, het zich niet helemaal thuis voelen en nu hij volwassen is het terrorisme in de wereld, de aanslagen in Parijs, hij schuwt niets. Brief aan mijn dochter is geschreven aan Amber, maar is tegelijkertijd ook een mooi gevoelig document over de relatie met zijn moeder. Abdelkader Benali verbindt het opgroeien als migrant in Nederland met grote levensvragen en bezint zich op de ontwikkelingen in de maatschappij. Amber heeft van haar vader een heel indringende brief gekregen die ze haar hele leven kan koesteren en vervolgens door kan geven aan de volgende generatie. Het geeft een mooi beeld van een Marokkaanse man die hier is opgegroeid en wat hij wil meegeven aan zijn kind.