Recensie: De vrouwen van kasteel Deverill - Santa Montefiore

Titel: De vrouwen van kasteel Deverill
Auteur: Santa Montefiore
ISBN: 9789022576557
448 pagina's | Uitgeverij Boekerij | 2015
Santa Montefiore:
Santa Montefiore studeerde Spaans en Italiaans. Ze debuteerde met de roman Onder de ombouw-boom, die internationaal een groot succes werd. Daarna schreef ze vele bestsellers, waaronder De Franse tuinmanVilla Magdalena en De dochter van de imker. Ze is getrouwd met de historicus en schrijver Simon Sebag Montefiore, heeft twee kinderen en woont in Londen.

Als jongste dochter van een afstandelijke moeder en een vader die zijn kasteel ontvlucht en troost zoekt bij de jacht en zijn maîtresse, trekt Kitty Deverill naar haar grootmoeder, bij wie ze de liefde vindt waaraan het thuis ontbreekt. Het is ook haar grootmoeder die Kitty verhalen vertelt over vorige generaties Deverills, over de geschiedenis van het roemruchte kasteel en over het leven op het ruige, maar lieflijke Ierse platteland. Ondanks het verschil in afkomst is Bridie, de dochter van de kokkin op het kasteel, Kitty’s dierbaarste vriendin en trouwste bondgenoot, samen met Celia Deverill, het nichtje uit Londen dat de zomers steevast in Ierland doorbrengt. Wanneer door de Eerste Wereldoorlog en de strijd om een onafhankelijk Ierland de spanning in het land toeneemt, komt er een einde aan de idyllische jeugdjaren van de drie meisjes. Hun ooit zo hechte band dreigt verloren te gaan. Maar één ding zal hen altijd binden: hun verlangen naar kasteel Deverill en alle herinneringen die binnen die majestueuze muren zijn opgeslagen.

Dit is het eerste deel van een trilogie over de Deverill familie. In het Ierland van 1900 volgen we drie jonge meisjes: Kitty, Bridie en Celia die allemaal een heel verschillend leven lijden. Kitty woont op het kasteel, Birdie werkt op het kasteel en Celia is het Engelse nichtje van Kitty.

Kitty en Birdie zijn ondanks het klasseverschil beste vriendinnen en delen alles met elkaar. Ook de jongeheer Jack O’Leary gaat veel met de meiden om, wanneer ze ouder worden hunkeren ze allebei naar zijn aandacht. Wanneer de Eerste Wereldoorlog uitbreekt en de meiden volwassen worden zet Kitty zich in voor Ierland in een strijd om vrijheid. Land adel, verstandshuwelijken en liefde buiten de deur zijn onderwerpen die goed aansluiten bij dit tijdsbeeld. Arbeiders komen in opstand, arme immigreren naar Amerika.

Dit verhaal bevat natuurlijk de nodige romantiek en spannende momenten. Het open einde maakt dat je het tweede deel over de Deverill familie wilt lezen om te weten hoe het verder gaat met de drie meiden Kitty, Birdie en Celia...

1. Het is een heel erg mooi boek. Het volgende deel heb ik ook al, maar dat duurt even voor ik die ga lezen, omdat ik eerst andere boeken wil gaan lezen.