Recensie: Gangster Anders en zijn vrienden - Jonas Jonasson

Titel: Gangster Anders en zijn vrienden (en een enkele vijand)
Auteur: Jonas Jonasson
ISBN: 9789048828586
304 pagina's | Meridiaan Uitgevers | 2015
Jonas Jonasson:
Jonas Jonasson woont op het Zweedse eiland Gotland, in de Oostzee. Hij is jarenlang journalist en media-consultant geweest, maar geniet tegenwoordig bekendheid als bestsellerauteur. Zijn vorige titels, De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween en De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje, zijn verschenen bij Signatuur. De roman, Gangster Anders en zijn vrienden (en een enkele vijand), is in het najaar van 2015 verschenen bij de toen nog bestaande Meridiaan Uitgevers.

Gangster Anders, Johanna, Per: Een illuster drietal verovert de wereld! Gangster Anders, vers uit de gevangenis; de pastor Johanna, recent uit haar kerk gezet; en Per, receptionist in het hotel waar ze verblijven, kleinzoon van een geruïneerde miljonair. Een snood plan smeden ze: Anders moet goedbetaalde vuile klusjes gaan opknappen voor de Zweedse onderwereld, de pastor en de receptionist worden zijn strategische partners. Gaandeweg blijkt Gangster Anders maar matig geschikt voor de job en dan begint hij zich op een dag in de Bijbel te verdiepen. Hij besluit een kerk te stichten, de Kerk van Anders, met als motto: geven is beter dan nemen. Daar zijn Johanna en Per het maar half mee eens. Met inmiddels de halve onderwereld achter zich aan moeten zij als de bliksem een nieuw, lucratief plan verzinnen ...
Recensie door Coenraad:
De drie hoofdpersonen Gangster Anders, Pastor Johanna en receptionist Per Persson  kennen elkaar niet. Ze treffen elkaar bij de receptie waar Per Persson  als receptionist werkt. Gangster Anders verblijft in dit hotel en is net voor de zoveelste keer uit de gevangenis gekomen. Hij moord niet meer maar mishandeld mensen op bestelling. Hij zou alleen beter de drank kunnen laten staan dan zou het allemaal verlopen.
Pastor Joanna is uit haar parachie gezet door haar parochianen. Het trio sluit een overeenkomst met elkaar en gaan een plan opstellen om de zaakjes beter op orde te krijgen en zo meer “bestellingen” te kunnen afhandelen. Maar het tij keert zich tegen hen en ze moeten een andere weg inslaan en zij beginnen zelf een parochie.

Geloof, geoorloofde "criminele" circuit, mensen aan de onderkant van de maatschappelijke ladder zijn voor mij de belangrijkste hoofdthema's die gedurende het verhaal, welke in drie delen is opgesplitst, telkens weer naar voren worden gebracht. Deze thema's worden op een bizarre manier in het het verhaal verwerkt. Gedurende het verhaal ontwikkelen de hoofdpersonen zich en krijg je steeds een beetje meer achtergrondinformatie over ze en zo krijg je een gevoel dat je hun gedachtengang kunt begrijpen.

De drie delen hadden op zich  niet veel langer moeten duren want dan zou het tegen gaan staan en de lust om door te lezen zou me dan hebben vergaan. Ik bleef nu toch nog wel getriggerd om door te lezen om te kijken wat voor bizariteiten de auteur nog meer in petto voor de lezer heeft. Jonas Jonasson heeft me met dit boek niet kunnen raken zoals hij dit wel in De 100-jarige man.. deed. Ik vond het meer een boek als zijnde leuk om gelezen te hebben. Jonas Jonasson heeft een geheel eigen humoristische stijl van schrijven die wat mij betreft "over de top"genoemd mag worden. Omdat het “zo over de top” is, is het leuk om te lezen.