Recensie: Het gelukkigste meisje ter wereld - Jessica Knoll

Titel: Het gelukkigste meisje ter wereld
Auteur: Jessica Knoll
ISBN: 9789022332481
320 pagina's | Manteau | april 2016
zie ook: Het gelukkigste meisje ter wereld

Jessica Knoll:
Jessica Knoll verhuisde naar New York in de hoop een carrière te kunnen opbouwen als schrijfster. Uiteindelijk zou ze pas jaren later, als succesvolle redacteur voor Cosmopolitan en SELF, haar debuut uitbrengen. Sindsdien leeft ze van en voor haar pen.

Na haar traumatiserende tienerjaren op de prestigieuze Bradley School bouwt Ani FaNelli zorgvuldig een nieuwe identiteit op. Met haar glamoureuze baan, goedgevulde kleerkast en succesvolle verloofde lacht het leven haar toe. Maar Ani heeft een geheim. Duistere kwelgeesten uit het verleden bedreigen haar wanhopig gecreëerde illusie van perfectie. In een razend tempo en vol onverwachte wendingen beschrijft 'Het gelukkigste meisje ter wereld' de ondraaglijke druk waarmee veel succesvolle vrouwen moeten zien om te gaan. Achter de scherpe randjes en moordende ambitie van de heldin gaat een schokkende waarheid schuil, maar ook een hart dat groter is dan het op het eerste gezicht lijkt. Moet Ani de stilte doorbreken om zich van haar trauma's te bevrijden? Ook als dat betekent dat ze daarmee alles waarvoor ze geknokt heeft op het spel zet?

Mijn interesse was meteen gewekt na het lezen van de achterflap. Een verhaal met een mysterieus tintje. 400.000 verkochte exemplaren liet mij ook niet koud en dat daarnaast de filmrechten al verkocht waren maakte mij nog nieuwsgieriger naar het verhaal. Mijn verwachtingen waren dus hoog, maar heeft Het gelukkigste meisje ter wereld mij overtuigd?

TifAni die in het heden liever Ani genoemd wordt heeft een zeer moeilijke jeugd gehad. Dingen waar zij liever niet over wil praten. Tegenwoordig heeft zij een succesvolle baan in de journalistiek, ze woont in een wereldstad, en ze heeft een succesvolle verloofde. Maar Ani blijkt toch niet zo gelukkig te zijn dan de buitenkant doet blijken. Van binnen is zij nog steeds het onzekere 14-jarig meisje. Altijd aan het diëten en een ontzettende controlefreak. Alles moet tot in de puntjes zijn verzorgd. In het begin heb je als lezer totaal geen vat op Ani het is zelfs een tikkeltje irritant en zorgwekkend te noemen. Ze komt over als een verwend poppetje.

Naarmate je dieper in het verhaal komt begin je steeds meer te begrijpen waarom Ani geworden is zoals ze in de tegenwoordige tijd is. Haar tienerjaren hebben ontzettend veel donkere geheimen te verbergen. Geheimen welke Ani diep begraven heeft en die hebben liggen broeien in het diepst van haar ziel. Zo komt zij weer met een oud-leraar in aanraking wat diep gewortelde gevoelens naar boven haalt.

Het verhaal beslaat uit 17 hoofdstukken, welke om en om afgewisseld worden met heden en de tienerjaren van Ani op de Bradley school. Zelf had ik geen moeite met deze verspringen, ik vind zelf dat de hoofdstukken vloeiend in elkaar overliepen en dat het heden en verleden elkaar aanvulden. Hierdoor vallen er geen gaten in het verhaal. Het eerste hoofdstuk was verwarrend en ik kwam daardoor wat moeilijk in het verhaal, maar eenmaal erin bezig vind je al snel aansluiting. Ik vind het alleen geen echte thriller daarvoor mist het spanning. Maar het verhaal intrigeert wel, het wordt op geen enkele moment langdradig. Naarmate je Ani leert kennen begin je steeds meer te begrijpen waarom zij in het heden zo angstvallig aan alles vastklampt. Het verhaal kent veel psychologie. De tienerjaren hebben Ani gevormd naar de vrouw die ze tegenwoordig is, en of zij daadwerkelijk zo gelukkig is? Kan niets anders zeggen dan dat je daarvoor echt het boek moet lezen.