08-05-16

Recensie: Moord op de tramhalte - Joop van Riessen

Titel: Moord op de tramhalte
Auteur: Joop van Riessen
288 pagina's | Uitgeverij De Kring | mei 2016

Joop van Riessen:
In 1965 begon Joop van Riessen zijn carrière bij de Amsterdamse politie aan het bureau Warmoesstraat, in 2004, inmiddels hoofdcommissaris, verliet hij het korps. Sinds zijn vertrek heeft hij zijn eigen onderneming: Joop van Riessen, Communicatie & Advies. Zijn schrijversdebuut maakte hij in 2007 met In naam der wet, een terugblik op veertig jaar bij de Amsterdamse politie, vol memorabele belevenissen en anekdotes. In 2009 verscheen zijn eerste politiethriller Vergelding (shortlist Schaduwprijs 2010). In de VN thrillergids editie juni 2014 schreven zowel Paul Vugts als John van den Heuvel dat ze eigenlijk geen detectives of thrillers lezen, maar een uitzondering maken voor de politieromans van Joop van Riessen.

In een tramhokje in de Leidsestraat wordt op klaarlichte dag een dode vrouw aangetroffen. Anne Kramer wordt op de zaak gezet. Wie heeft deze brutale moord gepleegd? Wat heeft de dode vrouw te maken met de Bloemendaalse villa Patna, waar in de Tweede Wereldoorlog veel onderduikers hebben gezeten? En staat de hoofdverdachte op een foto met prins Bernhard? Wanneer Anne Kramer de spannende zaak vol verraad en dubbelspel langzaam maar zeker ontrafelt, stuit ze al doende op de liefde van haar leven.

Op de cover een foto van Amsterdam; herkenbaar uit duizenden, met een Amsterdamse tram op de voorgrond en op de achtergrond de typische grachtenhuizen. Dit is de locatie van de moord op Erica en is vervolgens ook aanleiding voor een zoektocht naar de oorlogsgeschiedenis van villa Patna in Bloemendaal. Erica is journalist en heeft een boek geschreven over de familiegeschiedenis van de schoonfamilie van haar zus. Dit is in eerste instantie geen onderzoeksrichting voor de politie, maar naarmate het verhaal vordert, duikt de politie hier toch in en dan wordt het boek ook steeds interessanter. De auteur heeft gekozen voor een originele invalshoek waarbij hij een hedendaagse politiezaak heeft verweven met een heus verhaal uit de Tweede Wereldoorlog. De hoofdstukken wisselen elkaar af. De politiezaak wordt geleid door Anne Kramer, dit is de achtste thriller met haar in de hoofdrol. De boeken kunnen prima afzonderlijk van elkaar gelezen worden. Anne is een typische vrouwelijke hoofdpersoon die veel voorkomt in thrillers; sterk, eigengereid en met relatieproblemen. In die zin niet heel uniek. Wat wel uniek is in deze thrillerserie is dat er een bredere kijk wordt gegeven op politiezaken. Zo schuift Anne regelmatig aan bij de driehoek van burgemeester–hoofdcommissaris–hoofdofficier van justitie. De strijd die dit soms oplevert, wordt heel realistisch weergegeven. Hieruit blijkt ook de jarenlange politie-ervaring van de auteur.

Het verhaal over de Tweede Wereldoorlog leest als een spannend verhaal over hoe een familie verzeilt raakt bij het verzet en waarbij elk gezinslid zijn eigen rol heeft. Deze verhaallijn kent een hele andere stijl en is erg aangrijpend. De familie Van Riessen opereert vanuit een soort plichtsgetrouwheid en de christelijke overtuiging om anderen te helpen, dit met gevaar voor eigen leven. De auteur heeft hiervoor gebruik gemaakt van een familieverhaal ‘De Van Riessens van Patna’. Aan het eind van het boek komen heden en verleden bij elkaar, hier had naar mijn idee iets meer tijd voor genomen mogen worden, want dit gebeurde enigszins abrupt. Bij het lezen van dit boek, krijg je eigenlijk een tweede boek cadeau, want de twee verhaallijnen zijn ieder op zichzelf ook zeer goed leesvoer, hoewel mijn voorkeur meer uitging naar het verhaal over de Tweede Wereldoorlog. Dit is weer een geslaagd boek over Anne Kramer, waarvan er ongetwijfeld nog vele zullen volgen, want daar leent het zich absoluut voor.