Recensie: Rachels verzet - Julie Thomas

Titel: Rachels verzet
Auteur: Julie Thomas
ISBN: 9789029724845
320 pagina's | Uitgeverij Voorhoeve | april 2016

Julie Thomas:
Julie Thomas woont in Cambridge, Nieuw-Zeeland. Ze werkte zeven jaar aan haar debuutroman De jongen, de viool en de meester naast haar fulltime baan als tekstschrijver en producer voor film en tv.

Dr. Jakob (Kobi) Voight is kunstenaar en doceert kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Melbourne. Hij besluit een sabbatical te nemen van drie maanden en naar Duitsland te reizen. Vlak voor zijn vertrek krijgt hij van zijn moeder een dagboek dat zij heeft gevonden tussen de spullen van zijn overleden oma. Het is geschreven in het Hebreeuws en bevat prachtige pentekeningen.

Als Kobi in Berlijn is, neemt hij het dagboek mee naar een synagoge en vraagt daar aan een geleerde die veel weet over de Shoah om het te vertalen. Terwijl hij ronddwaalt in de stad leest hij het boek en ontdekt dat het een liefdesbrief is van een moeder aan haar buitenechtelijke kind dat werd geboren in 1942. Tijdens het lezen realiseert hij zich dat hij deel uitmaakt van een ingewikkeld web dat zich uitstrekt van de tijd van de holocaust tot nu en dat nieuw licht werpt op al zijn overtuigingen.

Een boek over verschillende moedige mensen en een lange familiegeschiedenis, die zijn oorsprong kent in Duitsland. Een verhaal over meerdere generaties die allemaal getekend zijn door de Tweede Wereldoorlog. Elk hoofdstuk is geschreven vanuit wisselende personen en in wisselende tijdsperiodes. Rachels verzet start met de reis van Kobi Voight, een Australische kunsthistoricus die naar Duitsland afreist. Zijn moeder geeft hem voor vertrek een stapel brieven met tekeningen mee. Ze zijn in het Hebreeuws geschreven en hij laat ze in Duitsland vertalen. Dit leidt tot een zoektocht naar de wortels van de brievenschrijfster Rachel. In de brieven, gecombineerd met prachtige tekeningen, vertelt ze aan haar dochter haar aangrijpende levensverhaal. Dit verhaal komt, naarmate het boek vordert, voor Kobi heel dichtbij. De brieven die Rachel schrijft aan haar dochter zijn hartverscheurend en vol emotie geschreven. Uiteindelijk leren lang verloren gewaande familieleden elkaar kennen. Dit wordt op een indringende manier beschreven door Julie Thomas die de emoties die hier bij komen kijken prachtig verwoordt.

Rachels verzet is een vervolg op De jongen, de viool en de meester, maar kan prima afzonderlijk van elkaar gelezen worden. Waar het in het eerste boek draaide om een kostbare viool die oorspronkelijk toebehoorde aan de familie Horowitz, komt in dit boek een heel bijzonder schilderij van Dürer aan bod. Het is nu wachten op het derde boek in deze trilogie, die het verhaal van Levi Horowitz zal vertellen. Dit is een boek dat je doet beseffen dat dankzij de moedige daden van een groep mensen in de Tweede Wereldoorlog en de levensdrang van de Joodse overledenen uit dezelfde oorlog er toch nog nieuwe geschiedenis geschreven kan worden. Ondanks het droevige verhaal is dit daarom toch een boek vol hoop.