Recensie: Beschadigd - Ika Gerritsen

Titel: Beschadigd
Auteur: Ika Gerritsen
ISBN: 9789491875243
270 pagina's | Uitgeverij LetterRijn | mei 2016

Ika Gerritsen:
Ika Gerritsen is copywriter bij Alkmaar Marketing en boekrecensent en verslaggever bij de Boekenkrant. Als freelance journalist schreef zij o.a. voor Boek Magazine en Ouders van Nu. Ika Gerritsen woont met haar man en twee kinderen in het centrum van Alkmaar. Beschadigd is haar debuut.

Op het eerste gezicht lijkt het leven van Kirsten geweldig. Wat echter niemand weet, is dat ze wordt geteisterd door nachtelijke paniekaanvallen, veroorzaakt door een traumatische gebeurtenis in haar jeugd. De enige die op de hoogte is van Kirstens angsten is haar vriend Mark, maar juist hij toont totaal geen begrip. Het doet Kirsten besluiten haar spullen te pakken en bij hem weg te gaan. Dan krijgt Kirsten het nieuws dat haar oma Veronica onverwacht is overleden. Hoewel ze geen warme band hadden, biedt het haar wel de mogelijkheid om in het huis van haar oma te gaan wonen. Om de kosten te drukken, verhuurt ze een kamer aan de levenslustige Elise. Kirsten en Elise vinden aanwijzingen die twijfels oproepen over de doodsoorzaak van Veronica. Was dit wel een ongeluk? Nieuwsgierig gaan de vrouwen op onderzoek uit. Daardoor komen niet alleen de spoken uit Kirstens verleden weer tot leven, maar brengen ze ook zichzelf in groot gevaar.

Dit is de debuut thriller van Ika Gerritsen en zeker het lezen waard. Het verhaal komt wat  langzaam op gang, maar het eindresultaat maakt dat weer goed. De titel Beschadigd is te verklaren: Kirsten heeft in haar jeugd vreselijke dingen meegemaakt en daardoor is ze getraumatiseerd geraakt "Toen je vader uit het leven is gestapt, is jouw ziel beschadigd". Daarbovenop een moeder die haar hoofd in het zand steekt en geheimen heeft voor haar dochter. "Het is allemaal een afschuwelijke samenloop van omstandigheden geweest".

Het verhaal vertelt over vroeger, de jeugd van Kirsten, haar BFF Vanja en de onruststoker Susanna, die tussen de vriendinnen stookt met alle gevolgen van dien. Dan het verhaal van nu, Kirsten lijdt aan nachtmerries door haar verleden. Wanneer haar oma overlijdt, geen natuurlijke dood, gaat zij in het ouderlijk huis wonen met een huisgenoot Elise. "Uit deze droom kan ik nooit meer wakker worden". Stiefvader Rogier neemt het niet zo nauw en Kirsten denkt daar het hare van. Samen met Elise bedenkt ze allerlei scenario's over de dood van haar oma, wie heeft het gedaan en hoe? Wanneer er nog een dode valt verdenkt Kirsten haar stiefvader, maar ze kan niks zeggen omdat ze met hem een groot geheim deelt.

Een goed debuut, ik verwacht nog veel van deze schrijfster, ze heeft het in haar om spanning te creëren binnen een goed verhaal. Lekker vlot leesbaar.