Recensies: Ik zie je - Matthijs Kleyn

Titel: Ik zie je
Auteur: Matthijs Kleyn
Recensie: Nynke, Coenraad
ISBN: 9789029090520
288 pagina's | J.M. Meulenhoff | april 2016

Matthijs Kleyn:
Matthijs Kleyn is auteur, televisiemaker en presentator. Kleyn was als Jakhals Thijs te zien in De Wereld Draait Door, werkte achter de schermen bij o.a. BNN, RTL en VARA. Hij presenteert het programmaVeronica Film en schrijft wekelijks een column voor Famme.nl. Matthijs schreef twee romans, Vita en Ik zie je.

Fender is een nostalgische jongen, begin dertig, die tegen beter weten in zijn eigen videotheek runt. Als Lisa op zijn pad komt, voelt hij zich voor het eerst sinds de breuk met zijn ex eindelijk weer tot leven komen. Lisa is prachtig maar ook ongrijpbaar; hun liefde puur maar stormachtig. Fender leeft voor films en het zoeken naar bewijs dat Elvis nog steeds leeft. Lisa wil alles uit het leven halen en doet dat met vrienden, muziek en drugs.

Nynke:
Dit is niet een boek om meteen heel vrolijk van te worden. Het leven van hoofdpersoon Fender kabbelt wat voort, hij heeft een videotheek, maar deze is op sterven na dood, hij heeft wat vrienden en hij leeft zijn leven zonder noemenswaardige ambitie. Dan ontmoet hij de levendige Lisa die barst van de energie, deels veroorzaakt door de hoeveelheid drugs die ze gebruikt. Ze starten een stormachtige relatie die begint met een SMS-je van Lisa met de woorden Ik zie je. Het boek is ook ingedeeld in drie delen: Zie Je Me. Ik zie je schetst ondermeer de persoonlijke ontwikkeling van Fender en de zoektocht naar hoe hij zijn leven vorm moet geven. Dit gaat gepaard met veel expliciete seks. Dit boek doet me denken aan Ik zag Menno van Sandra Bernart. Dit genre lijkt deels geïnspireerd te zijn op de boeken van Jan Cremer. Veel seks en drugs en rock and roll. Naar mijn smaak mag dit soms wel wat minder. Het is heel rauw geschreven, maar ook hier en daar wat chaotisch waardoor ik niet echt in het verhaal kom. Tegelijkertijd past dat wel bij de fase waarin Fender zich bevindt in zijn leven. Aan het eind van het boek weet de auteur nog voor een verrassende wending te zorgen, die ik helaas niet helemaal uit de verf vindt komen. Dit boek is niet autobiografisch, zoals wel het geval was bij het vorige boek van de auteur. Toch gaat dit ook over een heftige relatie tussen een man en een vrouw, die elkaar aantrekken en weer afstoten. Ik zie je laat mij achter met gemixte gevoelens. Ik ben niet enthousiast, maar of het gewoon een kwestie van smaak is, of dat het aan de schrijfstijl ligt, ben ik niet over uit.

Fender is een nostalgische jongen van begin dertig die een videotheek runt. Nadat zijn vriendin hem van het ene op het andere moment  verlaat en ook nog zijn vader overlijdt, zorgt hij slecht voor zichzelf. Hij leidt een emotieloos en eentonig leven. Dan komt hij op een dag Lisa tegen. Ze is een prachtige jonge vrouw en hij voelt zich weer tot leven komen, alhoewel ze  vrijgevochten en ongrijpbaar is. Hun relatie verloopt stormachtig.

In Ik zie je trekken de twee tegenpolen Fender en Lisa elkaar enorm aan. Het leven van Lisa bestaat uit drugs en feesten terwijl Fender thuis zit en een grote passie voor films en Elvis heeft. Ze zijn heel verschillend in hun levensstijlen met als overeenkomst dat ze  beide naar rust zoeken.  Ze hebben regelmatig heftige meningsverschillen, maar kunnen niet zonder elkaar.

Het verhaal staat bol van dagelijkse beslommeringen die voor velen herkenbaar zullen zijn, zoals twee mensen worden verliefd op elkaar, een relatie krijgen, gaan werken en het ontmoeten van de wederzijdse ouders. Dat maakt het minder boeiend, maar Matthijs heeft het mooi verwoord en is het daardoor een aangenaam en vlot lezend boek geworden.

Vertrouwen, seks en vluchten zijn thema’s die deze twee personages krachtig tekenen. Het zorgt ervoor dat je geboeid blijft. Pas als je het boek uit heb en je het verhaal hebt laten bezinken kom je achter de diepgang van het verhaal, veel meer dan je dat in eerste instantie zou denken.