Recensie: Maestra - L.S. Hilton

Titel: Maestra
Auteur: L.S. Hilton
ISBN: 9789044348989
320 pagina's | The House of Books | april 2016

L.S. Hilton:
L.S. Hilton is opgegroeid in Engeland en heeft in Key West, New York, Florence, Parijs en Milaan gewoond. Tegenwoordig woont ze in Londen. Ze studeerde Engels en kunstgeschiedenis. Maestra, het eerste deel in een trilogie, zal in 26 landen vertaald worden en de filmrechten werden verkocht aan Columbia Pictures.

Judith Rashleigh werkt overdag als assistent in een gerenommeerd Londens veilinghuis en om rond te kunnen komen is ze 's nachts hostess in een chique club in de West End-buurt. Als ze een vervalsing ontdekt, wordt ze bij het veilinghuis ontslagen en vlucht ze met een welwillende en rijke klant van de nachtclub naar de Franse Rivièra. Als ze daar, zich lavend tussen de rich and famous, op de fraudezaak stuit die haar uit Londen heeft doen vluchten, zint ze op zoete wraak...

Maestra zou het boek van 2016 zijn, op de voorkant prijkt ''De meest schokkende thriller die je dit jaar zult lezen'' daar werd meteen mijn interesse gewekt. Ook word Maestra vergeleken met de immens populaire 50 tinten grijs, er zouden namelijk behoorlijk pikante scenes zijn. Maar is het ook écht een hoogvlieger? Maestra is deel 1 van een trilogie.

Judith Rasleigh is 29 jaar oud en werkt bij een gerenommeerd kunsthuis in London. Zij bevindt zich nog helemaal onderaan de carrièreladder en dat is aan alles te merken. Judith wordt vooral de mindere klusjes opgelegd en wordt graag naar lastige klanten gestuurd. Maar ondanks dit draait zij nergens haar hand voor om. Naast haar baan bij het kunsthuis, heeft Judith ook een baan als hostess bij de Gstaad Club. Daar heeft zij een vaste klant genaamd James, een oudere getrouwde man die zijn vertier bij Judith zoekt. Wanneer Judith op een dag fraude bespeurt in het kunsthuis zet zij alles op alles om haar baas ervan te overtuigen dat er sprake is van fraude. Helaas wordt dit niet in dank afgenomen en wordt ze op staande voet ontslagen. Haar rijke klant James stelt voor om samen een weekend naar Nice te gaan tegen een aanzienlijk bedrag. Dit laat Judith niet aan haar voorbij gaan. Maar het verloopt anders dan Judith gehoopt had.

De proloog valt midden in het verhaal waardoor de interesse van de lezer wordt gewekt. Kort daarna kom je erachter hoe Judith in aanraking kwam met de Gstaad Club. Wat een grote hoofdrol in het verhaal heeft daar dit grote gevolgen heeft voor Judiths leven. In eerste instantie wordt Judith neergezet als een gemoedelijk katje die alles over zich heen laat komen en moeite lijkt te hebben voor zichzelf op te komen. Middenin in het boek is Judith opeens een Femme Fatale die niet met zich laat sollen. Dit kon er voor mij persoonlijk niet in, ik mis daarvoor de nuances in haar karakter hoe deze in het begin neer wordt gezet. Dat het boek vergeleken wordt met 50 tinten grijs, kan wat mij betreft overboord. Word je in 50 tinten ermee overspoelt, bij Maestra word je op een droogje gezet. Al met al van alle 317 bladzijden zullen er welgeteld 2 bladzijden aan heet stomende seks gewaagd zijn. Wat ik er wel van kan waarderen is dat er geen blad voor de mond wordt genomen. Ook het thrillerelement mis ik de eerste helft van het boek. Helaas kan ik nergens een glimp vinden wat ik met thriller kan betitelen. Het verhaal is in ik-vorm geschreven, wat ik normaal erg prettig vind. Helaas is Maestra hier en daar erg rommelig geschreven waardoor de minder geconcentreerde lezer het boek snel aan de kant legt. Helaas is het voor mij een laagvlieger.