15-06-16

Recensie: Mijn magische meisje - Michael Schofield

Titel: Mijn magische meisje
Auteur: Michael Schofield
Recensie: Marjon
Genre: Waargebeurd: gezondheid
ISBN: 9789044339932
320 pagina's | The House of Books | 2013

Michael Schofield:
Michael Schofield is getrouwd met Susan en de vader van dochter Jani en zoon Bodhi. Het gezin woont in Los Angeles. Mijn magische meisje is Michael Schofields eerste boek.

Het verhaal:
Jani's vader Michael vertelt hoe hun wereld instortte als hun dochter een zware vorm van schizofrenie blijkt te hebben. De driejarige peuter Jani is een klein genie. Als baby ontwikkelde ze zich razendsnel en met acht maanden kan ze al praten. Als ze dertien maanden is kent ze het alfabet en een paar maanden later spreekt ze al in grammaticaal correcte zinnen en stelt ze zichzelf voor met de woorden: 'Ik ben Jani Paige en ik ben achttien maanden oud.' Vlak voor haar derde verjaardag verscheen Jani's eerste denkbeeldige speelkameraadje, een hond met de naam Laag. Daarna kwam er een kat met de naam 400. Het is normaal dat kinderen dit soort fantasievriendjes hebben, maar bij Jani volgen er nog zoveel dat haar ouders de tel kwijtraken.

Recensie door Marjon:
Ik kan na het lezen van dit boek mijn oordeel uitspreken over de vader van Jani, de schrijver van het boek. Ik vind het een man met oogkleppen op, die zich maar blijft verzetten tegen het feit dat zijn dochter geestesziek is en dan ook nog roept als zijn tweede kind geboren wordt: ik wil dat hij net zo wordt. Ik ken iemand met schizofrenie dichtbij en die ziekte gun je niemand, echt niet. Het grote voordeel van Jani is dat zij niet bang is voor haar hallucinaties omdat ze ze waarschijnlijk al vanaf haar geboorte had. 

Maar eigenlijk mag ik geen oordeel uitspreken. Ik kan het niet eens. Hoe reageer je als jouw peutertje zo'n moeilijk kind is, die het leven van haar ouders terroriseert en daarna ook het leven van haar baby-broertje. De ouders raken verdeeld, het huwelijk loopt bijna stuk en ze worden gewoon niet geholpen. Puur omdat het niet zo vaak voorkomt dat zo'n jong kind schizofreen is. Ze lopen overal op stuk en ze houden maar vol. Wat heeft Jani geboft met deze ouders. 

Ik las dit boek in 1 middag uit; het was niet meer weg te leggen. Het fascineert maar ik heb ook vaak afschuw gevoeld. Wat verschrikkelijk als je in deze situatie zit. Voor de ouders, maar ook voor Jani zelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen