20-06-16

Recensie: Schuilgaan - Arno Bohlmeijer

Titel: Schuilgaan
Auteur: Arno Bohlmeijer
348 pagina's | Davidsfonds | maart 2016

Arno Bohlmeijer:
Arno Bohlmeijer studeerde Engels en Frans en gaf voor hij begon met schrijven ook les.In zijn werk combineert hij spanning, ontroering en humor met reflectie en een hoog verhaaltempo. Zijn verhalen ontstaan uit de werkelijkheid en vergroeien vervolgens met de dromen of angsten van mensen. Bohlmeijers boeken zijn ook verschenen in Engeland, Amerika, Duitsland en Polen.

Na een wanhoopsmisdaad verzandt de kwetsbare Anja in een radicale vorm van ontkenning, maar ze houdt zich op zo 'n manier staande dat de acties van de politie en media geen resultaat hebben. Handig of onbewust omzeilt ze de complicaties, veroorzaakt door mensen met een mogelijke achterdocht. Via haar werk als journaliste ontmoet Anja de opa van het slachtoffertje: schrijver Bernard Bloemendal. Hun levens raken elkaar voordat ze weten op welke verregaande manier. Voor alle betrokkenen begint een huiveringwekkende tijd op het raakvlak van oorzaak en gevolg.

Arno Bohlmeijer staat erom bekend dat hij moeilijke onderwerpen aan durft te snijden in zijn boeken. In Schuilgaan maken wij kennis met Anja, zij is freelance journaliste, alleenstaande moeder van de 6 maanden oude Rens. Wanneer Rens plots aan wiegendood komt te overlijden knapt er iets in Anja. Ze belandt in een ernstige psychose, buiten op straat ziet ze de even oude Arthur alleen slapend buiten de winkel. Dit gebeurt op het moment dat moeder Nomi samen met haar dochter in een fietsenwinkel is. Anja is zo in de war dat zij Arthur meeneemt en hem voor haar eigen zoon Rens aanziet. Totaal de werkelijkheid kwijt. Voor de familie van Arthur breekt een onzekere tijd aan, wie heeft hun zoontje ontvoerd en waarom?

Ik had in het begin moeite in het verhaal te komen, dit had vooral met de schrijfstijl te maken. Van een afstandje wordt de lezer meegenomen in het verhaal van zowel Nomi en haar gezin maar ook vanuit het perspectief van Anja komt de lezer veel te weten. Het is eerder een vertelstijl, je krijgt alles van de buitenkant mee, krijgt lastig inzicht in de personages. Maar toch weet Bohlmeijer zijn lezers te boeien en vast te houden. Voel je in eerste instantie een afkeer voor Anja welke later kan omslaan in begrip. Voor beide partijen zowel voor Anja als voor Nomi. Het geeft een kijkje in de wereld van iemand met een psychose, dat dingen niet altijd zo vanzelfsprekend zijn als men denkt. Vooral het psychologisch aspect wist mij zeer te boeien. Bohlmeijer weet zeer goed een beeld te schetsen van iemand met een psychose en wat er ongeveer in een persoon kan omgaan. Maar wel op afstand.

Het verhaal is spannend, intrigerend en boeiend om te lezen. Het is zeker geen boek welke je even vluchtig door kunt gaan zonder bij dingen stil te staan. Het vraagt wel enige inzet van zijn lezer.