Recensie: Selection 5 - De kroon - Kiera Cass

Titel: Selection 5 - De kroon
Auteur: Kiera Cass
Recensie: Marion
ISBN: 9789000345205
240 pagina's | Uitgeverij Van Goor | mei 2016

Kiera Cass:
Kiera Cass groeide op in South Carolina en begon na de middelbare school vol overtuiging aan haar studie Musical Theatre. Gaandeweg besloot ze toch maar over te gaan op Muziek, daarna Communicatie en daarna Geschiedenis. Uiteindelijk concludeerde ze dat al deze studies over hetzelfde gaan: verhalen vertellen. Sinds het verschijnen van De selectie in 2012 is Kiera een New York Times-bestsellerauteur. Ze woont nu met haar eigen prins, haar zoon en haar dochter in Christiansburg.

Twintig jaar zijn verstreken sinds America Singer en prins Maxon verliefd werden. Nu is hun dochter Eadlyn de eerste prinses die haar eigen Selectie houdt. Eadlyn had niet gedacht dat ze een partner zou vinden tussen de 35 kandidaten, laat staan haar ware liefde. Maar soms word je verrast door je eigen hart, en nu moet Eadlyn een nog moeilijker en belangrijker keuze maken dan ze ooit voor mogelijk had gehouden.

Recensie door Marion:
De kroon is het laatste boek uit de ‘Selection-serie, waarin Eadlyn opnieuw de hoofdrol speelt. En dat ze een hele belangrijke rol speelt, wordt in dit boek zeker duidelijk. In het vorige boek – De prinses- is Eadlyn begonnen aan de selectie, wanneer ze dit net een beetje leuk begint te vinden, gebeurt er plots van alles, waardoor de selectie iets naar de achtergrond lijkt te verdwijnen. Haar broer Ahren kiest voor zijn grote liefde en is plotseling zonder het iemand te vertellen  vertrokken naar Frankrijk. De laatste scene uit het 4e boek, is dat haar moeder America een hartaanval krijgt. Een echte cliffhanger.

In dit 5e deel van de serie, merk je hoeveel invloed dit heeft op het leven van prinses Eadlyn. Haar vader waakt dag en nacht bij zijn vrouw, waardoor Eadlyn regentes wordt van het rijk Illea. Dit is een zware en verantwoordelijke taak, maar ze ziet ook dat dit haar ouders goed doet, die nu eindelijk weer tijd voor elkaar hebben. In het voorgaande deel, vond ik Eadlyn een beetje arrogant en kun je goed merken dat de bevolking dit ook aanvoelt. Gelukkig in dit boek lijkt ze te veranderen en meer van zichzelf te laten zien. Ze is niet langer meer de prinses die houdt van mooie dure jurken en vele feesten, ze krijgt steeds meer verantwoordelijkheidsgevoel. Zelf heeft ze het erg moeilijk met de keuzes die ze moet maken rondom de selectie. Langzaam begint ze te ontdooien en zijn de overgebleven 6 kandidaten haar allemaal erg waardevol, toch twijfelt ze of haar ware liefde er tussen zit. Ze staat meer open voor de heren en leert ze steeds beter kennen. Sommige dragen geheimen mee, maar durven dit uiteindelijk wel aan haar te vertellen en Eadlyn is hierin erg meelevend. Sommige contacten lijken meer voor haar te betekenen dan ze beseft. En gemaakte keuzes hoeven niet per direct definitief te zijn.

Dit boek zit vol verassingen. Soms zou ik willen dat bepaalde momenten meer waren uitgewerkt en je iets langer kon genieten van de spanning en romantiek. Doordat er zoveel afwisseling in het verhaal zit, ben je voor je het weet alweer een hele periode verder in het boek, wat niet erg is als je nieuwsgierig bent naar hoe het allemaal zal verlopen. Je krijgt vooral veel mee over dat Eadlyn erg druk is wanneer ze veel taken op zich neemt en daardoor weinig tijd heeft om de mogelijke ware liefde te ontdekken, maar dit hoort ook bij het verhaal. Ze zal ook moeten zoeken naar een man, die haar daarin kan steunen. Een wat onverwachte wending op het einde, maakt dat dit deze serie mooi is afgesloten. Het liefst zou ik uren door kunnen lezen over hoe het leven verder gaat in Illea, van alle inmiddels geliefde personages. Maar ik vind dit een mooi eind. Een serie hoeft niet eindeloos te duren. Het was leuk dat de laatste 2 delen verder gingen over Eadlyn, maar dat je toch ook nog wat mee kreeg over hoe het leven van America en Maxon is verder gegaan. America blijft mijn favoriet, maar ook Eadlyn heeft uiteindelijk toch een plekje in mijn hart verovert.