Recensie: Xinia's wraak - Lydia Rood

Titel: Xinia's wraak
Auteur: Lydia Rood
ISBN: 9789025869670
97 pagina's | Uitgeverij Leopold | mei 2016
Lydia Rood:
Na het gymnasium ging Lydia Rood Spaans studeren aan de Universiteit van Amsterdam en journalistiek in Utrecht. Ze begon haar loopbaan dan ook als journalist en was jarenlang redacteur bij de Volkskrant. Vanaf 1991 richtte ze zich volledig op het schrijven. Haar eerste jeugdboek verscheen in 1982, Een geheim pad naar gisteren. In 1990 verschenen haar eerste twee thrillers voor volwassenen, Banden en Eenling, die ze samen met haar broer Niels Rood onder de naam Rood & Rood schreef. Er zouden er nog vijf volgen. Ze schreef ook zelf enkele thrillers, waaronder Broeders van de zesde Dag (2000), dat werd genomineerd voor De Gouden Strop, net als het eerder gepubliceerde Koningswater (1996), een van de thrillers van Rood & Rood. In 1994 publiceerde ze het veelgeprezen (auto)biografisch verhaal over haar autistische broer, Het boek Job. Maar ook haar jeugdliteratuur is alom geprezen. In 1990 won ze de Vlag & Wimpel voor haar boek Maanzaad en in 1994 ontving ze een Zilveren Griffel voor de jeugdroman Een mond vol dons. De eind 2013 verschenen historische jeugdthriller Kathelijne van Kenau werd genomineerd voor de Jonge Jury 2015. Eind 2014 verscheen haar aangrijpende jeugdroman Ali's oorlog, gebaseerd op een waargebeurd verhaal over de Marokkaanse macho-moraal.

Gemene berichtjes op WhatsApp, grappen die eigenlijk helemaal niet leuk zijn... Xinia wordt gepest en ze begrijpt niet waarom. Dan laat zelfs haar beste vriendin Brit haar in de steek, op de dag van het schoolreisje. Als tijdens een storm het pretpark leegloopt, besluit Xinia achter te blijven. Tegelijk met de storm laat Xinia haar gedachten vrij - waarom wordt ze gepest? Ligt het wel aan haar? Misschien schuilt er iets in Xinia wat niemand had kunnen vermoeden - zelfs zijzelf niet.

Weer eens een verhaal over pesten, je kunt met van alles gepest worden dit is meestal omdat juist jij niet voor jezelf opkomt en zo een makkelijke prooi bent voor de rest. Gevoelige mensen zijn sneller slachtoffer. De pesters, daar moet je eigenlijk medelijden mee hebben, ze kunnen absoluut niet trots zijn op wat zij doen.

Xinia wordt gepest omdat ze "dik" en "bruin" is. Één BFF Britt houdt haar op de been als ze weer eens uitgescholden wordt voor Bossche bol. Wanneer ook Britt zich afkeert is ze alleen. "Nu heeft ze nul vriendinnen. De hele klas is tegen haar". Niemand praat meer tegen haar, ze is onzichtbaar ze draagt haar "onzichtbaarheidsmantel"

Tijdens een schooluitje blijft Xinia alleen achter, ontmoet Turine die haar in eerste instantie helpt maar later laat ook zij haar vallen. "Ergens vind ik het niet zo gek dat jij het pispaaltje van de klas bent. Laat toch niet alles van een ander afhangen. Doe zelf eens iets! Wees iemand". Uiteindelijk komen haar broer en Britt haar ophalen en gaat Xinia aangifte doen tegen de twee grootste pestkoppen. "Klantjes voor HALT"

"Niemand zal haar ooit meer pesten. Ze heeft haar leven omgedraaid".

Dit boek lees je in no time uit, is makkelijk leesbaar en de boodschap komt duidelijk over. Een goed boek voor de jeugd.