Recensies: Bloedspel - Faye Kellerman

Titel: Bloedspel
Auteur: Faye Kellerman
Recensie: Marjon, Clasien
ISBN: 9789402708608
448 pagina's | HarperCollins Holland | april 2016

Faye Kellerman:
Faye Kellerman woont in Californië met haar man, thrillerschrijver Jonathan Kellerman. Ze studeerde wiskunde en tandheelkunde en werd uiteindelijk een auteur van wereldformaat: van haar boeken zijn meer dan twintig miljoen exemplaren verkocht.

‘Een jongen van vijftien schiet zichzelf dood met een wapen dat zes jaar geleden is gestolen uit de spreekkamer van een dokter. Dat maakt me nieuwsgierig, ja.’ De zelfmoord van Gregory Hesse - een leerling aan een prestigieuze school in LA - is een schok. Zijn moeder weigert te geloven dat haar zoon zichzelf heeft doodgeschoten en weet rechercheur Decker ervan te overtuigen deze zaak nader te bekijken. De zelfmoord van de jongen zorgt ook voor onrust bij Peter Decker en Rina Lazarus zelf. Gabe Whitman - de 15-jarige zoon van een moordenaar - woont al een jaar bij hen in huis. Hoewel hij zich gemakkelijk lijkt aan te passen, realiseren ze zich dat hij zo zijn geheimen heeft... Als niet lang na Gregory’s zelfmoord een leerlinge aan dezelfde school de hand aan zichzelf slaat, is één ding duidelijk: dit kan geen toeval zijn. De dood van het meisje zet Decker op het spoor van een uiterst naargeestig groepje rijke, bevoorrechte jongeren met een gevaarlijke voorliefde voor geweld en wapens.

Ik mocht dit boek voor een recensie lezen en dit was de eerste keer dat ik een Faye Kellerman las. Ik ben niet zo fanatiek als het om thrillers gaat, maar dit boek leest prettig weg. Het verhaal wisselt van Gabe – die als pleegzoon bij Decker en Lazerus inwoont naar Decker zelf. Ik weet dat er eerder boeken met dit echtpaar in de hoofdrol zijn verschenen en alles wat over hun of over Gabe’s leven ging vond ik minder interessant. Het borduurde duidelijk verder op eerdere gebeurtenissen. Maar het verhaal waar de thriller om draait is boeiend genoeg. Het vertelt het verhaal over de afstand tussen rijke jongeren en minder rijke jongeren en het idee dat de rijkere jongeren overal mee wegkomen. Het is niet zenuwslopend of vreselijk spannend, maar je wil toch weten of Gregory zelfmoord heeft gepleegd, wat hem de laatste maanden heeft beziggehouden en wat er eventueel anders gebeurd kan zijn. En dus kan je het boek niet meer wegleggen.

Bloedspel is een goed boek over de jeugd met hun onhebbelijkheden. Vooral de rijkeren die denken dat ze met alles wegkomen, drugs, drank, sex, porno, goede cijfers, proefwerken en wapens. Ze hebben de macht in handen. De B&W Bell & Wakefield school (bende) maffia. De "nerds" zwakkeren moeten het meestal ontgelden in deze situaties. Ze worden geïntimideerd "Je wordt in het nauw gedreven door een stel jongens en meiden, een hele groep, ze laten je zien wie er de baas is".

Gregory (Greg) 15 jaar, een rustige jongen, pleegt zelfmoord maar zijn moeder twijfelt er is namelijk voor zij weet geen enkel motief. Myra Gelb pleegt ook zelfmoord op dezelfde manier, alleen zij was depressief. Kenden zij elkaar?

Gabriel (Gabe) is het pleegkind van de familie Deckers. Hij is inspecteur en belast met beide zelfmoorden. Gabe wordt verliefd op Yasmine, zonder hem is zij eenzaam, verloren en onzeker, ze is van Perzisch-Joodse afkomst. Ook zij komen in contact met de B&W maffia van Dylan en zijn vriendenkring. Gewoon in een Coffeeshop. "Op dat moment besefte ik dat ik niet mocht toegeven. Als ik dat deed, en ik kwam die gast weer tegen, was ik de lul. Een doelwit".

Het verhaal komt langzaam op gang, je leest veel over Gabe en zijn Yasmine. Uiteindelijk belandt je in een verhoorkamer waar alle geheimen boven tafel komen.