Recensies: Toen ik eindelijk durfde - Chantal Straver

Auteur: Chantal Straver
Recensie: Marjon, Xandra Sc.
Genre: Waargebeurd
ISBN: 9789080964983
208 pagina's | S2 Uitgevers | 1 juni 2016

Chantal Straver:
Chantal Straver blogt sinds 2008 over haar leven. Dat deed ze onder andere jarenlang voor Viva. Dit boek is gebaseerd op haar veelgelezen blog. Ze is tegenwoordig trainer in mentale weerbaarheid bij Doyo en oprichter van een bloeiende karateschool. Daarnaast is ze zelfstandig communicatieadviseur en schrijver.

In Toen ik eindelijk durfde laat Chantal haar huwelijk, huis en baan achter zich om een gelukkiger leven te veroveren. Ze besluit haar hart te volgen, al weet ze niet wat de toekomst haar brengt. Openhartig schrijft ze over haar dromen, ambities, keuzestress, overwinningen en worstelingen als twintiger. Trouw blijven aan jezelf blijkt in deze inspirerende zoektocht de belangrijkste troef.

Ik had nog nooit iets van Chantal gelezen, dus ik ging er open in. Ik begon in haar boek en legde het amper nog weg. Haar manier van schrijven is heel aansprekend en toegankelijk. In wezen schrijft ze 'gewoon' over haar leven, haar wel en wee, haar emoties, haar beslissingen (die niet makkelijk zijn). Dat kan weinig boeiend zijn als het gaat over iemand die je niet kent en ook geen BN'er is. Maar Chantal maakt het wel boeiend. Ze laat veel van zichzelf zien, is open en ontwapenend in haar manier van vertellen en je wilt alleen maar doorlezen. Hoeveel mensen zullen niet ook het gevoel hebben: dit is het niet, maar gaan niet op zoek naar wat het leven wel biedt? Chantal neemt deze stappen wel en deelt ze met haar lezers. Beslist een aanrader!

Xandra Sc:
Het boek nam me mee door het leven van Chantal, verleden (als kind) en meer heden als jong volwassen. Het boek is opgedeeld in allemaal korte stukjes, die een gebeurtenis beschrijven uit het leven van Chantal. Dit maakt het boek overzichtelijk, makkelijk te lezen en makkelijk even weg te leggen, omdat alle hoofdstukken eigenlijk op zichzelf staan. Dit heeft als grondslag, denk ik, dat Chantal haar blog’s gebruikte om dit boek te schrijven. Ik vond het boek grappig en zeer zeker herkenbaar geschreven. Een soepel makkelijk te lezen schrijfstijl. Ik vond dat Chantal een open schrijfstijl heeft en een kijkje in haar leven geeft en emoties. Hierdoor ging ik zelf ook weer nadenken over ‘Het leven’.

Zo op 1/4e van het boek schrijft Chantal over passie, dat dit voor iedereen anders is. Hier begint het te borrelen om een ander pad in te gaan, dit wordt dus al snel duidelijk in het boek, waardoor het geen spannende wendingen heeft. Ook vond ik dat de kafttekst eigenlijk alles al verteld.

Een heel mooie en herkenbare zin vond ik; ‘Mijn hart zegt dat ik nooit innerlijke rust zal vinden, omdat dat niet in mijn aard ligt.’ Thema in dit boek vond ik vooral, waar haal je voldoening uit in je leven? Toepasbare vraag voor iedereen die daar mee bezig is. Dit boek zou je dan als inspiratiebron kunnen lezen. Dat de weg naar innerlijke vrijheid en je eigen geluk niet altijd makkelijk is, maar dat je dit wel zelf moet durven en doen. Chantal beschrijft in haar boek dan ook, probeer een jaar van je leven op ontdekkingstocht te gaan, wat wil je nou echt? Dan krijg je de vrijheid om te worden wie je bent. Mooi! Met de zin; ‘Het leven dat me gijzelde is voorbij’, geeft Chantal aan dat ze haar leven weer op koers heeft.

Ik geef dit boek 3,5 ster, het is goed en makkelijk te lezen. Werpt vragen op bij mezelf en zet me aan het denken. Door de eenvoud en misschien te veel blogstijl geef ik het  geen 5 sterren. Maar zeker een boek om te lezen en uit je comfortzone te komen, tenzij je daar natuurlijk tevreden mee bent.