Recensie: Bureau MaRiT- De zwarte weduwe - Esther Vermeulen

Titel: De zwarte weduwe (Bureau MaRiT #2)
Auteur: Esther Vermeulen
Genre: Thriller (Detective)
ISBN: 9789048312948
320 pagina's | Veltman Uitgevers | juni 2016

Esther Vermeulen:
Esther Vermeulen studeerde economie op de HES in Rotterdam, heeft een gezin en werkt parttime bij een IT-bedrijf. Haar detectiveromans spelen zich vaak af in de omgeving van Rotterdam, haar geboorteplaats. Haar interesse in detectives ontstond al toen ze klein was. Haar vader was politieagent en hoewel hij geen spannende moorden oploste, werd haar belangstelling wel daardoor gewekt. Alles begon met www.kindopvoeden.nl over de opvoedperikelen van haar eigen Thomas. Hierdoor aangestoken begon ze korte artikelen te schrijven en volgde de kinderboekenreeks Thomas, een drietal spannende kinderverhalen met geretoucheerde foto's over een ondernemend jongetje van acht. Daarna konden de korte verhalen niet uitblijven. Het werden er twee: Een kerstverhaal van Thomas en een korte detective, toen kreeg ze pas echt de smaak te pakken ... Detectivebureau Bureau MaRiT van de eigenzinnige Marit Johansen werd geboren en wel op het Noordereiland in Rotterdam. In 2011 schreef ze haar thrillerdebuut Bureau MaRiT, het eerste deel van een serie spannende detectiveromans met privédetective Marit Johansen als hoofdpersonage.

De zwarte weduwe is het tweede boek in deze spannende detectiveserie, waarvan de delen los van elkaar gelezen kunnen worden. Er is inmiddels een halfjaar verstreken sinds de veelbelovende start van ‘Bureau MaRiT’, maar de opdrachten blijven uit. Het blijkt slechts stilte voor de storm, want Marit raakt verwikkeld in een ingewikkelde affaire met Jack, een collega privédetective, omdat zij nauw moeten samenwerken als geloofwaardig echtpaar op het landgoed van een gepensioneerde landeigenaar met een wel heel verleidelijk dienstmeisje. Ondertussen krijgt Marit van een rijk echtpaar de vraag om hun verloren zoon op te sporen, een opdracht die meer blijkt te zijn dan een bijzondere speurtocht alleen…

De zwarte weduwe is het tweede deel van een reeks, de boeken zijn eerder al verschenen in een kleinere oplage. Deze stond bekend onder Bureau MaRiT 2 de zaak van het verleidelijke dienstmeisje - een verloren zoon - de zwarte weduwe. Ik was in eerste instantie in veronderstelling dat het alleen om de zwarte weduwe ging. Maar tot mijn verrassing bleek het verhaal verweven zijn met nog twee andere verhalen. Waren de verhalen goed met in elkaar verweven?

Pas sinds een half jaar heeft Marit Johansen haar eigen detectivebureau, voorheen was zij politieagente. Het verhaal speelt zich af in ons eigen Rotterdam op het Noordereiland. Misschien voor sommige lezers zal het herkenbaar kunnen zijn wat een extra toegevoegde waarde kan geven. In het begin van het boek heeft Marit niet veel te doen, ze krijgt via mede-collega een zaak aangeboden waarin zij beiden undercover moeten als een echtpaar om de waarheid boven de tafel te krijgen voor twee zussen. Maar dit gaat niet zonder enig gevaar, daarnaast borrelt er ook iets tussen Marit en Jack, ze kunnen niet met maar ook niet zonder elkaar. Wat voor een tikkeltje romantiek zorgt.

Dan heb je de zaak waarnaar het boek vernoemt is: De zwarte weduwe. Het proloog begint ook met dit verhaal waardoor ik dacht dat het alleen om deze zaak draaide in het boek. Het gaat om een jonge rijke weduwe van wie het lijkt achtervolgt te worden door de dood. Haar vorige drie oudere echtgenoten zijn allemaal om het leven gekomen door bepaalde omstandigheden. Wanneer haar vierde echtgenoot ook om het leven komt op een boot wordt er een onderzoek ingesteld naar haar. Hiervoor wordt Marit gevraagd door haar ex Dix Boeks en tevens ex-collega bij de politie. De zaak heeft meerdere onverwachte wendingen. De derde zaak gaat om een moeder die haar zoon wil laten opsporen nadat haar man in het ziekenhuis is terechtgekomen door een zware hartaanval.

Het is bijzonder dat Vermeulen ervoor heeft gekozen om drie zaken te behandelen in haar boek, omdat het een boek complexer kan maken. Maar in De zwarte weduwe is dit niet het geval. De verhalen zijn goed in elkaar verweven en wisselen elkaar op de juiste manier af waardoor je niet in de war raakt en eventuele zaken en namen door de war haalt. De schrijfstijl is uitnodigend en zeer toegankelijk. De karakters zijn tot op zekere hoogte uitwerkt waardoor ze soms oppervlakkig over kunnen komen. De spanning die er tussen Jack en Marit is wordt goed weergegeven en voel je ook goed aan. Wanneer je het eerste deel niet hebt gelezen kun je het gevoel hebben dat je bepaalde dingen uit hun relatie mist, bijvoorbeeld waarom ze soms zo met elkaar botsen. Je kunt daardoor niet de vinger op de zere plek leggen en ook geen 'band' creëren met de personages. Ik zal daardoor wel aanbevelen ook het eerste deel te lezen eer er aan dit deel wordt begonnen. Het boek leent zich goed als vakantieboek door de makkelijke en toegankelijke schrijfstijl. Wanneer je een echte doorgewinterde thrillerlezer bent is dit geen aanrader, daarvoor mist het de echte thrillerelementen. Ben je op zoek naar een detective voor in het zonnetje deze zomer dan is dit boek zeker iets voor jou.

BewarenBewarenBewarenBewaren